Elevernas dispyt med rektorn

Uppdaterad
Publicerad

Det här är en ljudupptagning som en av eleverna gjorde när några elever hade ett samtal med rektorn. Pojken som tog bilden med mobilen är också med från början. Honom kallar vi P. Totalt är inspelningen 20 minuter och det här är ett utdrag av valda delar.

Rektor: Han var jätteledsen alltså. Han tyckte att det kändes fruktansvärt. (Läraren som smiskade flickan. Mittnytts anmärkning.)

Tjej: Jag tror att A (flickan som blev smiskad) och X (namn på elev) också var ganska ledsen eller rädd.

Elevsmisk i Sundsvall

Rektor: Jamen, alltså stämmer det här? För att A hon är ju på ställen hon inte ska vara.

Tjej: Jamen du kan ju...

Rektor: Hon springer ju runt omkring, hon råkar ju vara överallt hon inte ska vara.

Kille: Men varför måste han då slå henne på rumpan?

Tjej: Ja, men alltså om ni inte tror på det finns det ju fortfarande en bild.

Rektor: Ja, ja, ja, men alltså. Det är klart de kan ha gjort det där, att han har lagt ner henne och och gjort så där. Det kan, det har jag gjort med elever också. När jag har busat med dom. Jag har också kittlat elever. Ja, men alltså så är det ju. Hur ska man göra som lärare? Hon var ju där och hon stökade på, hon sprang ju omkring. Hon var inte särskilt lugnt på den där lektionen inte.

Tjej: Nej, men jag tycker bara att det är konstigt att det har ju bara hänt på några tjejer, som har känt att han har gjort så, hållt fast dom. Det är ju inte några killar, eller några andra lärare. Det är ju det som är konstigt.

Rektor: Ja, det känns konstigt. Det som kändes också när vi diskuterade och pratade om det här, det var ju också det här med rättigheter och skyldigheter. Det är bra att ni berättar sådana här saker, men det är ju också det här med ert eget beteende, hur ni är gentemot lärare. Lärare på X (skolans namn) de får ta emot rätt så mycket tuffa saker ifrån er elever. Alltså attitydmässigt, jargongsmässigt, alltså det håller på att bli en stämning där eleverna ”Ja vadårå, den där lärarn är dålig. Va fan den där gör så. Vi fattar ingenting, det där är ju så där, vadårå, berätta nu då”. Och det känner jag att det är ingen bra attityd från elevhåll heller.

Kille: Lärare gör ju också så mot (ohörbart).

Tjej: X (lärarens namn) blev jättearg och skällde ut P och svor och skrek åt han. Och flera gånger har lärare skrikit på oss att vi är dumma i huvudet.

Rektor: Det är ju bara för att ni har telefonerna uppe.

Tjej: Men man får ju inte göra så där mot barn heller.

Rektor:(I mun på tjejen) Och det är liksom. Nej, men det spelar ingen roll. Ni lyssnar inte på vad vi säger, utan då går ni i försvar direkt, hela tiden. Också är det på något vis legalt. I och med att en lärare gör så, då får vi hålla på och göra vad vi vill. Tänk om det skulle vara så att det är eleverna som startar igång alltihop. Som driver, alltså... 

Tidshopp i inspelningen

Rektor: Han (läraren, Mittnytts anmärkning) är ju en kanonlärare.

Tjej: Det spelar väl ingen roll hur bra lärare man är. Om det är flera elever som känner att de inte vill vara på X (skolämnet).

Rektor: Men vad var det som hände på den där lektionen där då?

Kille: Ja, han slog henne på rumpan. Han tog tag i henne.

Tjej: Han tafsade.

Rektor: Ja, och det var kanske på grund av att du höll på med telefonen hela tiden.

Tjej: Så om P håller på med mobilen, då har X (lärarens namn) rätt att tafsa?

Rektor: Nej, inte rätt att göra någonting. Han har inte rätt att gör nånting, men P har inte rätt att plocka upp telefonen och stå med telefonen. (Nu höjer rektorn rösten och nästan skriker. Mittnytts anmärkning) Och framförallt inte om man dagen innan tillsammans med andra lärare hade lovat att han skulle lägga undan sin telefon. Och han gör det inte. Han SKITER I DET HÄR! Han plockar fram den här telefonen iallafall. Han lyssnar inte på det här. Det spelar ingen roll vad vi lärare säger.

”Här hörs hur en dörr slår igen. Det är eleven som tagit bilden, pojken som vi kallar P, som lämnar rummet (Mittnytts anmärkning).”

Tjej: Det kanske är fel, men det är lika fel av X (lärarens namn)

Rektorn säger något ohörbart och fortsätter: Nu går han härifrån. Nu bestämmer han hur han ska göra för att jag höjer rösten åt honom och då får han göra som han vill. Det här är en jäkla jargong.

Tidshopp i inspelningen

Rektor: Han (läraren, Mittnytts anmärkning) är ju en man. Men alltså att ni är unga tjejer och att han har någon sexual dragning till er, det tror jag inte en sekund på.

Tjej: Om det är hans sätt att skämta att hålla fast eller kittla elever, varför skämtar han aldrig så med killarna?

Rektor: Ja, det kan man väl fråga. Vi kan börja titta jättemycket på det här med beteende. Hur folk gör och vad man gör och hur man uttrycker sig och hur man inte uttrycker sig. Alltså ni håller på att göra ni nu så att den här skolan inte blir något trevlig.

Tjej: Så det är elevernas fel bara?

Rektor: Nej, det är inte bara elevernas fel X (tjejens namn), men alltså du har en stor del det här, tycker jag.

Tjej: För att jag vågade gå och säga till att det var fel?

Rektor: Nej, det är inte fråga om att du vågade gå ner och säga till. Det uppskattar jag. Men alltså att kunna se sin egen roll i det här. Hur gör jag? Hur gör jag?

Tjej: Jag försökte bara hjälpa så att det ska bli bättre.

Tidshopp i inspelningen

Rektor: Det kan ju också vara så att A (flickan som blev smiskad), jag tycker att X (lärarens namn) är trevlig, jag hoppar ju på honom där jag, jag kramade...

Tjej: Ja, hon kramade han...

Rektor: Ja.

Kille: Ni brukar ju också säga att vi ska säga till om det kanske är något som är dåligt eller...

Rektor: Det ska ni göra absolut. Det ska ni göra.

Kille: Då gör vi det nu.

Tjej: Det är ju det vi gör och då säger du att vi lägger oss i.

Kille: Ja, och vi tycker inte att det är rätt. Om vi tycker att det är något fel, då måste vi ta upp det.

Rektor: Men vi måste alltså fundera på, vad leder det här till? Nu har jag tagit upp det här med X (lärarens namn) och gjorde det direkt och han blev jätteledsen. Han sa: ”Jag kommer att sluta med det här”. Det är klart att han kommer att sluta med det här. Men han sa också samtidigt att det här är någonting som håller på att hända, där alltså elever på X (namnet på skolan) dom blir lyssnade på. Rektor lyssnar på vad eleverna säger, så eleverna bara säger: Den läraren gör fel och den gör fel och den gör fel. Det är fel på alla. Finns ingenting som är bra. Det här tycker inte lärarna att det känns något bra. De tycker inte att ni elever heller i alla situationer är mönsterelever eller gör trevliga saker gentemot dom. Det är inte så roligt för en lärare att få höra att man är en jävla fittjävel. Jag känner alltså att jag kommer att anmäla sånt här och skriva, det får inte vara kränkningar åt något håll.

Tjej: Då kan ju vi anmäla när lärare skriker åt oss att vi är dum i huvudet.

Rektor: Ja, så får man inte göra.

Tjej: Ja, det är precis samma sak.

Rektor: Ja, exakt samma sak. Exakt samma sak. Ni får inte hålla på så heller.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elevsmisk i Sundsvall

Mer i ämnet