En lag folk skiter i

Uppdaterad
Publicerad

Nästa år blir det förbjudet för småbåtsägare att tömma sina båttoaletter i havet. Tanken är att man ska skydda den ömtåliga havsmiljön, men lagen riskerar att bli tandlös. Det finns helt enkelt alldeles för få tömningsstationer.

De flesta småbåtsägare pumpar i dag ut innehållet i sina båttoaletter rakt ut i havet. Men det ska det bli stopp på nästa år. Transportstyrelsen arbetar nu för att öka medvetenheten om den nya bajslagen, som Sverige är sist ut bland länderna runt Östersjön med att införa.

För få tömningsstationer

Det kommer dock bli mycket svårt för båtägarna att följa den nya lagen. Hittills finns anläggningar med sugslang och en tank som kan ta emot toalettinnehållet bara i ett fåtal småbåtshamnar längs Västernorrlandskusten. Det är lång väg kvar innan det finns en anläggning i varje hamn.

– Det är svårt att hitta tömningsstationer på våra breddgrader. Jag känner bara till några stycken, säger Anders Westin som rest med sin båt från Ullånger till Sundsvall. Han brukar själv tömma tanken i stationerna vid Örnsköldsviks småbåtshamn eller gästbryggan på Ulvön.

Hamnföreningarnas uppgift

Om inte fler tömningsstationer byggs är det risk att lagen bara blir en papperskonstruktion. Det är upp till hamnföreningarna att tillhandahålla tömningsstationer, men det är dyrt att installera anläggningar. Ett installerat och driftklart tömningssystem kan enligt Transportstyrelsens uppskattningar kosta från 60.000 till 400.000 kronor. Vi har ringt runt till flera småbåtsklubbar och gästhamnar i vårt område och många säger att de helt enkelt inte har råd med en anläggning.

– Många hör av sig och vill sälja sugsystem, men det ligger inte inom räckhåll för oss att göra en sådan investering, säger man hos en båtklubb vi ringer i Medelpad.

Hos andra gästhamnar och båtklubbar får vi liknande besked. Vissa planerar dock att köpa tömningssystem. Husums båtklubb ligger i startgroparna för installera ett portabelt system.

Hamnföreningarna får inte ta ut en särskild avgift för toalettömning, utan får i så fall höja hamnavgiften. Det finns dock möjlighet för kommuner och icke kommersiella anläggningar att ansöka om bidragspengar hos länsstyrelsern för så kallade Lokala vattenvårdsprojekt. 

Båtar behöver byggas om

Många båtar behöver också byggas om för att fungera med pumpstationerna, men Transportstyrelsen kommer inte att jaga enskilda båtägare som tömmer sina tankar i havet.

– Det finns inget krav på att båtägarna bygger om sin toalett om de inte har en tank för urinen och bajset ombord, säger Lina Petersson sakkunnig på båtmiljö inom Transportstyrelsen.

Båtägarna kan skaffa en porta-potti eller gå iland och göra sina behov, menar hon.

Rädd för gödningen

SVT: Hur ser miljöpåverkan ut?

– Det finns inga exakta siffror på det men urinen från en person under ett dygn göder ett kilo alger och det är det vi är rädda för. Det är mycket bättre om kisset med fosfor och kväve hamnar på land, säger Lina Petersson.

Hamnföreningarna riskerar böter om de inte bygger en toalettömningsstation.

– Det är därför vi försöker nå ut och informera om att det är bråttom nu.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.