Överstelöjtnant Bo Sunnefeldt har analyserat de ryska kartorna.

Hemliga kartor över Sundsvall

Uppdaterad
Publicerad

Den ryska militären kartlade mycket noggrant flera svenska städer under åttio- och nittiotalet. Bland annat har kartor hittats som i detalj beskriver civila och militära mål i Sundsvall.

De hemliga sovjetryska kartorna upptäcktes i Baltikum efter Sovjetunionens sönderfall. På kartorna är flera militära och civila mål utmärkta. Enligt överstelöjtnant Bo Sunnefeldt är kartorna långt mer detaljerade än försvarets egna. Sunnefeldt är numera pensionerad, men jobbar fortfarande med vissa uppdrag för försvaret.

– Exakt varför Sundsvall kartlades är svårt att säga. Men om man ponerar ett hot från öster så borde Sundsvallsområdet vara mycket intressant som mål för en invasion, eftersom man därifrån kan ta sig vidare västerut till Natos stora bränsle- och krigsmateriellager i Trondheim, säger han.

På kartan är ett tjugotal platser nummermärkta och färgkodade. Särskild färgsättning har gjorts av militärt intressanta objekt och samhällsviktiga installationer, till exempel hamnanläggningar, lokstallar, det dåvarande luftvärnsregementet, oljedepåer, större industrier, post, telegrafstation med mera. Även terrängen – inklusive avgränsande vattendrag, höjdförhållanden, vattendjup samt till och med trädens höjd – beskrivs noggrant.

Märkt ”CEKPETHO”

Den stora generalstabskartan över Sundsvall är från slutet av 1970-talet och utförd i skala 1:10 000. Kartan är märkt ”CEKPETHO”, alltså ”HEMLIG” på ryska.

– Det är väldigt noggrant gjort. Det krävs stor kunskap för att sammanställa de här uppgifterna ur öppna källor. Vissa upplysningar är också så pass intrikata att man måste ha varit på plats i Sundsvall och rekognoserat. Vi har själva ingen tillnärmelsevis lika detaljerad karta, säger Sunnefeldt.

Sunnefeldt beskriver flera kartdetaljer som skulle vara användbara vid en invasion. Exempelvis är tidpunkter för besvärlig våghöjd, isläge, grynnor och grund inskrivna. Även kajlängder, kranar, vattendjup och varvskapacitet går at uläsa av kartorna. Större förrådsutrymmen, samt olje- och bränsledepåer, såväl ovan som under jord, i hamnområdet anges med bedömt innehåll.

–  Man har märkt ut flygplatsens läge i förhållande till staden. Även banans längd och beskaffenhet samt bedömd storlek på flygbränsledepån är utritat. På kartan finns också i princip all terräng och infrastruktur med årstidsvariationer av militärt intresse komprimerat beskriven. Trots att texten saknar militär analys och slutsatser framgår det tydligt att underlaget är anpassat för en militär planläggning.

Kartläggning upphörde inte

Kartläggningarna upphörde inte med Kalla krigets slut. Även kartor ritade efter Sovjets sammanbrott har hittats.

– Hur det ser ut i dag kan jag inte med säkerhet säga. Men den senaste kartan jag känner till gjordes under mitten av nittiotalet. Det kan finnas nyare kartor som ännu inte upptäckts, säger Bo Sunnefeldt.

Försvaret fick tag på ungefär 1000 exemplar av de olika kartorna när de kom ut i omlopp i början av nittiotalet. En stor del av dessa finns i dag på Krigsarkivet.

I P3 Dokumentären Kidnappningsförsöket på Peter Wallenberg och den sovjetiska kartläggningen kan du höra mer om de ryska kartorna.

Numrerade objekt

Flera viktiga byggnader är numrerade på kartan.

1. Väderstation

2. Lokstall

3. Träindustri

4. Tunadal virkesindustri

5. Metallindustri

6. Televerket

7. Sundsvalls verkstäder

8. Luftvärnsregementet Lv 5

9. Aluminiumindustri

10. Kommunhuset

11. Oljecisterner

12. Post

13. Postkontor

14-16. Diverse industrier

17. Rådhus med polisledning

18. Förråd

19. Sundsvalls centralstation

20. Tv-station

21. Nedre Norrlands hovrätt

22. Tingshus

23. Tull

24. Telecentral

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.