– Utredningar har påbörjats och innan dessa är klara kan vi inte ange orsakerna. Redan i går påbörjade vi ett omfattande återställningsarbete för att kunna minimera störningarna, säger Trafikverkets presschef Tobbe Lundell.
På Mittbanan utanför Stöde spårade ett posttåg med fyra vagnar ur. Det har lett till skador på järnvägen.
Problem med solkurvor
Enligt Trafikverket har man konstaterat att det fanns solkurvor vid olycksplatsen och utredning pågår om orsaken till dessa. En solkurva är en lokal sidoförskjutning av ett spår på grund av solvärmen. Den 7 juli rapporterades en solkurva på sträckan och den åtgärdades den 8:e. Efter det har Trafikverket besiktigat sträckan två gånger om dagen och sänkt hastigheten. En halvtimme innan tåget spårade ur besiktigades banan utan att några tecken på solkurvor kunde ses, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.
Bärgningen av tåget har börjat och en preliminär bedömning är att banan kan trafikeras igen den 14 juli.
Dubbelspår blockerade
Även på Norra Stambanan spårade ett tåg ur, bara timmar efter olyckan i Stöde. Den rör sig om ett godståg med ett 15-tal vagnar i Ovansjö utanför Alby i Ånge. Olyckan inträffade på en sträcka med dubbelspår. Båda spåren är för närvarande skadade och blockerade . Vagnarna innehåller kemikalier som gör att platsen måste saneras, uppger Trafikverket.
Haverikommissionen på plats
Olyckan kommer att utredas av Haverikommissionen som kommer att börja sin utredning under torsdagen. Först efter deras undersökning kan Trafikverket ge en prognos för när trafiken kan vara igång igen.
Resenärer uppmanas att ta kontakt med respektive järnvägsföretag för aktuell information om ersättningstrafik. Information finns också på Trafikverkets webbplats.