När Myckelgensjös lanthandel nyinvigdes för snart sju år sedan passade byborna på att inreda en liten cafédel med internetuppkoppling. Vad man inte visste då var att verksamheten skulle stå som modell för de servicepunkter som under tre år byggts upp inom Örnsköldsviks projekt Bygd och stad i balans. Ett projekt som nyligen avslutats och beskrivs som framgångsrikt. Framför allt servicepunkternas betydelse.
– Det är jätteviktigt att kunna träffas. Framför allt på fredagarna men även andra dagar och ordna olika aktiviteter. Vi har ingen annan naturlig samlingspunkt. Det är här vi träffas. Även turister och stugägare som behöver internet, säger Maggan Helmersson.
Attityden har förändrats
Förutom att underlätta för byborna att träffas över en fika fyller servicepunkterna flera viktiga funktioner. Servicepunkten ska fungera som ett nav i bygden och öka servicen för kommuninvånare och turister. Förutom möjligheten att träffas, ta till sig information och utföra ärenden över internet erbjuds hemkörning av livsmedel till en billig peng för dem som inte kan eller vill handla själv. En positiv effekt är att kommuninvånare som bor på platser med servicepunkt upplever en attitydförändring i relationen mellan bygd och stad och inte längre känner sig utanför gemenskapen.
– Attityden har förändrats och det har löpt som en röd tråd genom hela projektet. Oavsett vad vi har jobbat med så har vi lyft de goda exemplen och landsbygdsfrågorna har kommit upp på agendan mycket tydligare, säger Ann Holst som varit projektledare.
Flera kommuner intresserade
Och nu sprids konceptet till andra kommuner som ser möjligheterna med en samlad service i glesbygden.
– Vi har haft många studie besök. bland andra Boden, Luleå, Kalmar och Eda kommun i Värmland. I närområdet har Kramfors, Sollefteå och Härnösand visat intresse och är på gång, säger Ann Holst.