Missnöje med Barasparas metoder

Uppdaterad
Publicerad

Företaget Baraspara erbjuder sina kunder billigare elavtal via telefon. Men långt ifrån alla är nöjda. För Zaira Wedin tog det mycket arbete och nästan ett år att ta sig ur avtalet.

Det började med ett telefonsamtal som lät bra så Zaira Wedin gick med på att byta elbolag.

– Sen fick jag ett brev hem med en bekräftelse och det lät fortfarande bra. Men sen kom en räkning från det gamla elbolaget och då förstod jag ju att något var fel.

Baraspara hade alltså inte gjort det som är själva idén – ta hand om elavtalen och samla dom hos det billigaste.

– Det kom ju krav eftersom Bara Spara inte avslutat det gamla avtalet utan bara skaffat ytterligare ett, säger Zaira Wedin som förlorade 1.800 kronor på slarvet.

Hennes råd är därför:

– Lägg på luren när Bara Spara ringer. Baraspara är bara fusk.

Anmälningar till Konsumentombudsmannen

Företaget Baraspara erbjuder kunderna ”medlemskap” och bolagets affärsidé är att tillhandahålla en kostnadsfri förvaltningstjänst, bland annat på elområdet, den så kallade ”eltjänsten”. Baraspara utför tjänsten genom att med stöd av en muntlig fullmakt teckna avtal om elleveranser för medlemmarnas räkning. Men här finns också orsaken till de flesta anmälningarna. Kunderna är arga över att Baraspara plötsligt byter deras elleverantör utan att de godkänt det, det beror i en del fall på att de inte förstått att de ingått ett ”muntligt avtal”. I en del fall menar kunden att de aldrig ingått något avtal.

Många är också ilskna över att det elavtal de fått inte är billigare. Nästan alla anmälare har fått samma elbolag, Mölndal Energi.

Konsumentverket har sedan början av år 2011 tagit emot över 360 anmälningar mot bolaget. Konsumentombudsmannen har stämt företaget men de juridiska kvarnarna mal långsamt och det verkar inte hända något förrän nästa år. Under tiden fortsätter anmälningarna att rulla in.

Prickade 22 gånger

En mängd klagomål gäller även att företaget ringt till människor som registrerat sig i NIX-registret. DM-nämnden (Etiska nämnden för direktmarknadsföring) har prickat bolaget 22 gånger för att de brutit mot god sed vid direktmarknadsföring.

Företaget svarar

I ett pressmeddelande på sin hemsida försvarar företaget sig. Man har anlitat en advokatbyrå för att gå igenom anmälningarna mot företaget. Deras analys visar att företaget gjort rätt.

– Vi har hela tiden haft ambitionen att agera rätt då vi alltid haft medlemmens bästa för ögonen. Att få det bekräftat från en neutral part känns bra, säger Fredrik Carlqvist, VD på Baraspara i pressmeddelandet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.