Norra Ådalsbanan hotas

Uppdaterad
Publicerad

Sträckan mellan Långsele och Nyland kan komma att läggas ner. Det står klart när Trafikverket nu utreder Ådalsbanan.

Trafikverket håller just nu på att tillsätta en åtgärdsvalsstudie för hela Ådalsbanan. Berörda kommuner och större industrier är inbjudna för samtal med myndigheten då framtida behov och brister ska identifieras. För järnvägssträckan mellan Långsele och Nyland kan det här vara en ödesstudie. Magnus Svensson på SCA logistics menar på att man befinner sig i en kritisk period.

–Jag tror att det är en väldigt stor risk att man kommer lägga ner sträckan om man inte börjar reinvestera i den här banan och några medel finns inte avsatta fram till 2025, säger han.

Viktig för industrin

Sträckan binder samman Botniabanan med Stambanan genom övre Norrland. Någon persontrafik finns inte längre men järnvägen är viktig för industrin. SCA anställer ca 300 personer i trakten och Mondi lika många.

–Utan järnvägen så kan man inte effektivt få råmaterial från inlandet och då kan man inte samla ihop så stora mängder råmaterial som krävs för att försörja såhär stora industrier, säger Magnus Svensson verkställande direktör på SCA logistics.

Eftersatt underhåll

Skicket på sträckan är enligt Trafikverkets egen hemsida i ”mycket dåligt skick” och i vår kan den komma att stänga då tjälen släpper.

–Det är första gången och det är en helt onödig åtgärd, säger Elisabet Lassen (S) kommunalråd i Sollefteå kommun.

Hon anser att Trafikverket nu behöver gå in med mer pengar för att rusta upp banan än om underhållet hade sköts kontinuerligt. Att myndigheten nu ser över sträckan är i hennes mening i senaste laget och vittnar om att Trafikverkets grupp för åtgärdsvalsstudien inte är i synk med underhållsavdelningen.

–Trafikverket vill att vi ska ta fram alternativ och lokalisera brister på järnvägen men de här bristerna är väl kända. Jag tror inte att Trafikverket har någon koll på vad dom håller på med på dom olika enheterna, säger Elisabet Lassen (S).

Oklart resultat

På Sollefteå tågstation har inte persontrafiken rullat på länge. Och när Trafikverket nu tittar på rälsen som löper genom centralorten väljer kommunalrådet att se möjligheterna.

–Jag hoppas att åtgärdsvalstudien utmynnar i att man inser vikten av att rusta upp den här delen av Ådalsbanan så vi både kan köra godstransporter och få persontrafik på den här sträckan, säger Elisabet Lassen (S).

Men Trafikverket kan inte utesluta att studien får konsekvensen att sträckan läggs ner.

–Vi får titta på vilka behov som finns i framtiden och vi får också ta i beaktning de ekonomiska ramar som finns till förfogande, säger Stefan Karlsson, långsiktig utredare på Trafikverket.

Men Magnus Svensson anser att det snarare handlar om en prioritering från politiskt håll än otillräckliga ekonomiska förrutsättningar.

–Trafikverket har inte alls begränsade resurser. Dom har över 500 miljarder som de kan använda men allting prioriteras till storstadsregionerna. Där ska man ta igen 100 procent av det eftersatta underhållet medan man inte investerar något på det lågtrafikerade nätet för industrin, säger Magnus Svensson verkställande direktör på SCA logistics.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.