Under veckan har polisen i Sundsvall fått in flera anmälningar om bedrägeriförsök där bedragarna utger sig för att vara från auktionssajten Blocket. Och den här typen av bedrägerier blir allt vanligare.
Återbetalning
I e-post, som ser ut att komma från Blocket, verkar det som om kunden betalat för mycket för sina annonser. Och om man uppger sitt kortnummer med mera ska man få tillbaka sina pengar inom 24 timmar. Men det rör sig om ett så kallat phisingförsök.
Fiskar efter uppgifter
– De kallas så för att bedragarna försöker fiska efter uppgifter. Genom att göra trovärdiga mail som de upprättar i diverse olika företags namn. Antingen säger man att man gjort en felaktig inbetalning och att man erbjuder att betala tillbaka pengar om kunderna bara lämnar kontokortsuppgifter och pinkod, säger Emma Hamberg förundersökningsledare hos Sundsvallspolisen.
Bedragarna mejlar
Många har fått bluffmejlen den senaste tiden, och tidigare har det förekommit liknande bedrägeriförsök i Telias och Traderas namn. I de senaste fallen kontaktar bedragarna säljaren via blocketannonsen och ställer en fråga i stil med: ”- vad är ditt slutgiltiga pris?” eller ”jag är intresserad av varan”. När säljaren svarar har bedragarna fått din mailadress. Och dit skickar de bluffmejlet.
Kontot tömdes
Minst två personer i Sundsvallsområdet har den senaste veckan lämnat ut sina kontonummer till bedragarna. I ett fall med olycklig utgång.
– En person som lämnade ut sina uppgifter upptäckte senare på kvällen att hela hennes konto var tömt på pengar och det var en summa på 26 000 kronor, säger Emma Hamberg.
Fördubbling av bedrägerier
Hon uppmanar till att aldrig någonsin lämna ut kontokortsuppgifter eller pinkod, vare sig via mail eller telefon. Totalt sett har anmälningarna om bedrägerier fördubblats i Västernorrland de senaste fem åren. Trenden är densamma i hela landet.
– En trolig orsak är att det bedrivs väldigt mycket mer handel på internet nuförtiden, säger Emma Hamberg hos polisen.