Alliansen i Örnsköldsvik satsar på husbil och en valbyrå inhyst i en butikslokal i centrum. Vänsterpartiet drar en ministuga efter en EU-moppe och Socialdemokraterna lägger stora resurser på dörrknackning.
– Jag tror faktiskt att valstugorna hade spelat ut sin roll. Vi blev också lite bundna i vårt tänk kring hur vi ska möta väljarna, säger Anna-Britta Åkerlind (C), oppositionsråd i Örnsköldsvik.
Socialdemokraternas kampanjledare, Kristoffer Park, håller med:
– Det är en utveckling som har skett i hela landet. I Västernorrland har Socialdemokraterna tre valstugor i sju kommuner – och orsaken är att samtalet ska stå i fokus i vår kampanj och då når vi våra väljare på andra sätt.
Göran Wåhlstedt, gruppledare för Vänsterpartiet i Örnsköldsvik, menar att torget inte längre är den naturliga mötesplatsen och tror att fler partidistrikt kommer att välja bort valstugan i framtiden.
– Vi vill ju helst vara ute och träffa människor där de är i livet. Vi kommer att dra runt vår stuga i kommunen och kommer att synas på de flesta orter.
Och väljarna verkar inte sakna de klassiska stugorna.
– Jag tycker det är bra med det här mobila – att politikerna åker ut och möter folk, säger Sonja Hök Wiström, boende i centrala Örnsköldsvik.
– Dörrknackning och att man är ute på sociala medier tror jag är väldigt bra – det är där människor interagerar, konstaterar Jonas Strandberg från Kärrsjö.