De kallas för ”Smarta gatljus” och tre stolpar med olika vindsnurror sätts nu upp för att testa vilken av snurrorna som bäst alstrar energi. Dessutom har varje stolpe en egen solcell.
– Vitsen med hela det här systemet är att den här lyktstolpen ska vara helt självförsörjande på energi. Det innebär att med batteriet som finns i basen på stolpen, så ska den klara tre mulna dagar och tre dagar utan vind och ändå lysa åtta timmar per dygn. Men sedan är batterierna utdragna, berättar Mikael Gulliksson, projektledare vid Mittuniversitetet.
Flera funktioner
Varje smart stolpe ska inte bara ge ljus i mörkret. Den ska också förses med displayer, sensorer och trådlös uppkoppling. Den ska alltså ha har flera funktioner:
– Poängen med hela systemet är tredelat. Att åstadkomma gatljus nattetid, att skapa ett datornätverk, att kunna redovisa resultaten från mätningar med sensorer på koldioxidhalt och och pollenhalter och så vidare. Och kunna redovisa det direkt i stolparna då, säger Mikael Gulliksson och fortsätter förhoppningsfullt:
– Eller möjligen då i en telefonapp.
Inte dyrare än kabel
Självförsörjande lyktstolpar är än så länge kostsamma och kräver en hel del underhåll, men förhoppningsvis kan de löna sig där det inte finns el.
– Busskurer och kanske gångvägar och cykelvägar där man behöver ha lite belysning. Och den belysningen blir inte dyrare än att dra kabel och sätta upp vanliga lyktstolpar, menar Mikael Gulliksson.
Vindsnurra på varje
Projektet med de smarta gatljusen finansieras bland annat av Mittuniversitetet tillsammans med Sundsvalls kommun.
– Om det här fungerar iallafall till 75 procent utifrån mina utgångspunkter, så tror jag att vi inom ett par år har exempelvis stråket längs med Selångersån, cykelbanan och promenadstråket där försett med sådana här självdrivna lyktstolpar – med en vindsnurra på varje avslutar han.