Foto: Arkivbild

Utbildningar får underkänt

Uppdaterad
Publicerad

Samtliga granskade specialistsjuksköterskeutbildningar på Mittuniversitetet har bristande kvalitet. Det visar en omfattande utvärdering som Universitetskanslerämbetet gjort.

– Vi tar resultatet på största allvar och ska genomföra åtgärder för att höja kvaliteten i de aktuella utbildningarna. Vid en förnyad prövning om ett år ska vi kunna visa tydliga förbättringar och en höjd kvalitet, säger Susanna Öhman, dekan på Mittuniversitetet.

Brister i vetenskaplig del

Mittuniversitetet har totalt nio inriktningar som leder till en examen som specialistsjuksköterska. Sex av dem är granskade i den aktuella utvärderingen. Det rör sig om ambulanssjukvård, anestesisjukvård, distriktssköterska, intensivsjukvård, operationssjukvård och vård av äldre. Synpunkterna från Universitetskanslerämbetets bedömargrupp handlar bland annat om brister i kunskaper inom det vetenskapliga området.

”Ska stärka vetenskaplig kompetens”

– I flera delar visar studenterna goda kunskaper i praktiska färdigheter. Det är främst i de vetenskapliga delarna som bedömargruppen uppmärksammar brister. Vissa förändringar och åtgärder inom utbildningarna har redan påbörjats för att stärka den vetenskapliga kompetensen, säger Eva Dannetun, avdelningschef.

Omfattande problem

Mittuniversitetet är inte ensamma om det nedslående resultatet.  Totalt har 79 av 134 utbildningar i landet bedömts ha bristande kvalitet och blir nu ifrågasatta.

– Det är ett allvarligt läge som universiteten och högskolorna naturligtvis måste få rätsida på, säger universitetskansler Harriet Wallberg i ett pressmeddelande.

Utbildningarna får ett omdöme på en tregradig skala: bristande kvalitet, hög kvalitet eller mycket hög kvalitet. Endast 48 får omdömet hög kvalitet och 7 får det högsta omdömet mycket hög kvalitet.

Vad som brister

Bristerna handlar till stor del om studenternas förmåga att göra åtgärdsbedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt mänskliga rättigheter. Bedömargruppen lyfter också fram stora problem när det gäller den verksamhetsförlagda utbildningen, till exempel den bristande förmågan att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar, vilket också inkluderar vård i livets slutskede. När det gäller examination och bedömning av den verksamhetsförlagda utbildningen lägger flera lärosäten över ansvaret på de kliniska handledarna, vilka inte alltid har tillräcklig akademisk kompetens.

Har tidigare fått kritik

Kvaliteten i den verksamhetsförlagda utbildningen var satt under kritik även 2007 när utbildningarna utvärderades förra gången. Mittuniversitetet har nu ett år på sig att åtgärda bristerna för att inte riskera att förlora examenstillståndet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.