Tågaffär i fara

Uppdaterad
Publicerad

Nu svajar det på nytt kring landstingens uppmärksammade tågaffär i USA. En av de amerikanska investerarna har krävt stärkta säkerheter för affärsuppgörelsen och det kommer sannolikt att kosta miljoner.

Förra veckan kunde Mittnytt avslöja att nio landsting är delaktiga i avancerad internationell skatteplanering med amerikanska investerare. Idag står det klart att ytterligare en av de banker som ingår i affärsuppgörelsen fått sitt kreditbetyg sänkt. De amerikanska investerarna kräver nu att landstingens gemensamma tågbolag, Transitio skjuter till säkerheter.

En liknande situation inträffade i samband med bankkrisen 2008 och då tvingades Transitio skjuta till en banksäkerhet via Handelsbanken. Kostnaden för detta uppgick till två miljoner kronor per år.

Landsting skatteplanerar

Som bankkrisen 2008

Den situation som nu uppstått är nära nog identisk.

–I ett worst-case scenario kan affärsuppgörelsen sägas upp men vi har fått lugnande information från Transitio. Det har inletts förhandlingar som syftar till en liknande lösning som 2008, säger Mats Erkes, finansdirektör vid landstinget Dalarna till Mittnytt.

I värsta fall kan emellertid hela avtalet sägas upp och då rör det sig om ett ekonomiskt dråpslag för de nio inblandade landstingen som kan krävas på ersättningar och skadestånd på i storleksordningen 700 miljoner kronor.

14 miljoner vardera

Västernorrland och Jämtland riskerar vardera 14 miljoner.

Den amerikanska affären är ett så kallat lease-and-lease-back avtal som innebär att 47 Reginatåg, efter att dom köpts in och finansierats av Transitio, leasades ut till investerare i USA. Upplägget som numera är olagligt syftade till två skatteavdrag. Ett i Sverige och ett i USA.

Två av de Reginatåg som ingår i affärsupplägget trafikerar sträckan Sundsvall – Östersund.

I avtalet med de amerikanska investorerna som sträcker sig till 2029 har Transitio och landstingen garanterat att de banker som ingår i upplägget är stabila annars måste krediterna förstärkas. Det som nu sker är en följd av att en amerikansk bank fått sitt kreditbetyg sänkt.

Leasingavtal

Affären kom till när landstingen under 2002 behövde köpa in 47 Reginatåg för att sätta in på pendeltågssträckor runt om i landet. Det rörde det sig om en mycket stor affär värd nära 2,5 miljarder kronor, och det var här det amerikanska leasingavtalet kom in i bilden.

Avtalet innebar nämligen att landstingen fortfarande betalade hyra för tågen till Transitio. Men samtidigt skrev landstingen också på ett borgensåtagande där de tog på sig att betala hela skulden om avtalet inte följdes av Transitio. Av den totala finansieringen av Reginatåg las omkring 600 miljoner ut på leasingavtal i USA, avtal som landstingen alltså borgar för.

Totalt riskerar de inblandade landstingen 700 miljoner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Landsting skatteplanerar

Mer i ämnet