Tvingades betala 14 000

Uppdaterad
Publicerad

Daniel Lilja, mackägare i Fränsta, är en av hundratals svenska företagare som hamnat i domstol sedan man lockats teckna avtal med säljbolaget Leta Företag. Till slut var han tvungen att betala runt 14 000 kronor – trots att han inte säger sig ha beställt något.

Leta Företag Sverige AB, ett bolag med miljonomsättning, erbjuder en katalogtjänst där företag mot en summa pengar kan göra sig sökbara på nätet.

SVTs granskning av företaget visar att hundratals av bolagets kunder i hela landet är missnöjda – de anser sig inte ha fått det de beställt, och har därför vägrat betala fakturan de fått.

SVT granskar försäljningsmetoder

Leta Företag har då svarat med att stämma kunderna i domstol för att få betalt.

Gick till domstol

Många av de stämda företagen har då valt att betala fakturorna, för att slippa en process i domstol där de löper risk att förlora.

Daniel Lilja, ägare till Shellmacken i Fränsta, vägrade betala fakturan på 12 531 kronor som Leta Företag skickat. Då gick företaget till domstol och stämde honom.

– Jag sa uttryckligen att jag inte ville vara med på det de erbjöd när de ringde. Veckan efter kom ett textkorrektur där det uppgavs att jag gjort en beställning, och där det fanns en utskriift av telefonsamtalet. Men utskriften stämde inte med verkligheten, och jag vägrade betala för nåt jag inte beställt. Då stämde de mig per omgående.

”Bandet var manipluerat”

Branschorganisationen Svensk Bensinhandel hjälpte honom med ett juridiskt ombud för att få ner kostnaden lite för honom.

Vid förhandlingen i domstolen spelades bland annat det band upp där avtalet som träffats per telefon mellan Daniel och Leta Företags säljare hade spelats in.

– Men de hade klippt och manipulerat med inspelningen. Bandet var inte i originalskick. På bandet säger jag ”ja” till försäljningsvillkoren. Men det är ett ihopklipp, jag sa i själva verket att jag inte vill ha tjänsten. Men det kunde ju jag inte bevisa förstås, säger Daniel.

Betalade till sist

Innan förhandlingarna avslutats rådde Daniels juridiska ombud honom att gå med på att betala fakturan, för att slippa riskera en ännu större ekonmisk smäll vid en förlust i målet.

– Så det slutade med att jag betalade. Totalt, med avgifter bland annat för ombudet, landade det på runt 14 000 kronor – för en tjänst man inte ville ha.

Men Leta Företags säljare fortsätter att ringa Daniel. Senast för cirka en månad sedan.

– När jag sa ”Nu får ni sluta, vi har ju till och med varit uppe i domstolen” så sa han ”Jaha, är det du det”, och lade på luren, berättar Daniel.

Fyra stämningar i regionen

SVTs granskning visar att Leta Företag stämt totalt 127 kunder i domstol sedan 2009, för att få betalt. Av dem har 38 slutat med tvistemålsförhandlingar i rätten – nästan tre fjärdedelar av de småföretag som stämts i rätten har alltså till sist valt att betala för att slippa omaket att hamna i domstol.

I Västernorrland har tre företagare – två  i Sundsvall plus Daniel Fränsta – stämts av Leta Företag, i Jämtlands län har en företagare i Mattmar dragits till domstol. I det sistnämnda fallet slutade det med en förlikning där företagaren fick betala 5 000 kronor för att få saken ur världen.

Unikt

Att ett företag stämmer sina kunder i så stor utsträckning som Leta Företag gjort de senaste åren är helt unikt, enligt organisationen Svensk Handel.

När SVTs reporter frågar Leta Företags marknadschef Stefan Estulf om de många stämningarna mot kunder är en affärsidé och en strategi för att få kunder som betrider fakturorna att till sist betala, säger han:

– Vår affärsidé är att hålla ett mycket lägre pris än våra konkurrenter, vilket vi gör. Våra säljare är mycket tydliga med villkoren och förutsättningarna. Det vet jag eftersom jag själv jobbar som säljare ibland. Kunderna vet mycket väl vad de beställt. Och allt finns ju dokumenterat.

Dyr läxa

– Jag tycket det är mer häpnadsväckande att vägra betala något man bevisligen beställt.

Daniel Lilja säger sig ha fått en dyr läxa, som han dock helst sluppit:

– Jag vill varna andra för det här. Det kan bara bli en förlustaffär i slutänden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet