Reaktionerna har varit kraftiga sedan SVT Mittnytt på onsdagen kunde berätta om den friande domen mot den makedonske lastbilschaufför som greps i september utanför Sundsvall.
40 euro för falska papper
Chauffören ertappades med falskt körkort, falskt pass och falska id-handlingar men friades ändå från misstankarna om urkundsförfalskning och olovlig körning. Den 45-årige chauffören uppgav att han köpt handlingarna i Bulgarien för 40 euro och att han trodde att dom var äkta. Och på den berättelsen friades han.
Fortfarande har polisen inte kunnat bringa klarhet i om han hade giltigt körkort och förarutbildning på tung lastbil ens i sitt hemland.
– Nej, det är riktigt. Vi har ställt frågan till myndigheterna i det aktuella landet men inte fått något svar. Rikskriminalpolisen har försökt bringa klarhet i hans körkortsstatus men utan framgång. Vissa länder är bättre på att svara på frågor än andra, säger Jonas Jansson vid trafikpolisen i Västernorrland.
”Sätt stopp för laglösheten”
Reaktionerna från såväl åkeribranschen som facket är upprörda. Men udden riktas inte så mycket mot chauffören mot de företag som var hans arbetgivare och beställde körningen.
– Domen bekräftar att något är uppenbart fel på de svenska vägarna. Det allvarliga är inte att den makedonske föraren frias utan att de företag som utnyttjat honom kommer undan. Det måste bli ett stopp på laglösheten på vägarna, säger Johanna Bergsten vid transportarbetareförbundet.
150 falska körkort
Den makedonske föraren som bluffade sig fram på de svenska vägarna var anställd av ett åkeriföretag i Norrköping som i sin tur utförde transporter för den danska speditören DSV. Deras roll har emellertid inte utretts av svensk polis. Det är dock ett känt fenomen att underbetalda chaufförer från östra Europa utnyttjas för att pressa priserna på transportmarknaden.
Ett allt vanligare fenomen är makedonska förare som uppger sig vara medborgare i EU-landet Bulgarien för att kunna köra i Sverige. Enligt polisen i Västra Götaland som har ett nationellt uppdrag att bevaka utvecklingen på området har 150 falska körkort beslagtagits i Sverige och Norge.
Kör för ICA
Transportarbetareförbundet organiserar 62 000 chaufförer i Sverige och enligt Johanna Bergsten är de östeuropeiska chaufförerna offer i ett cyniskt system som främst gynnar speditörerna och transportbeställarna. Hit hör företag som ICA.
– Man utnyttjar desperata människor och den dag vi får ett system där beställarna tar ansvar för sina transporter kan vi få ett stopp på det här.
Även åkeriföretagen är kritiska.
– Domen i Sundsvall är allvarlig. Den åsidosätter säkerheten på våra vägar och ger en signal till polisen på våra vägar att det inte lönar sig att rapportera den här brottsligheten. Signalen är att det inte behövs något körkort och om man ertappas så är det bara att hitta på en historia, säger Thomas Morell, regionchef för Sveriges Åkeriföretagare i Skaraborg.
Föraren släppt
Var den makedonske chauffören befinner sig i dag är oklart. Han saknar fast bostadsadress i sitt hemland och släpptes ur häktet i samband med tingsrättsförhandlingen i Sundsvall.
Det är oklart om åklagaren kommer att överklaga den friande domen.