SVT kan i dag berätta om nio svenska landsting och deras riskabla tågaffärer med USA. Bland dem finns Stockholm och Uppsala som riskerar stora summor av skattepengar genom ett avancerat skatteupplägg med amerikanska banker och riskkapitalister.
200 miljoner i riskzonen
76 miljoner kronor, så mycket riskerar Stockholms läns landsting i och med avtal med amerikanska riskkapitalister. Uppsala är dock det län som riskerar mest i upplägget, 130 miljoner kronor just nu. Konkret handlar det för Uppsalas del om ett stort antal av Upptågen som rullar norr och västerut i länet. Tågen är inköpta via landstingens gemensamma inköpsbolag Transitio som finansierade affären på ett mycket kreativt sätt i syfte att vinna skattefördelar.
Metoden kallas lease-and-lease-back.
Upplägget konstruerades av Transitio när 47 Reginatåg köptes in för pendeltågstrafik i Sverige 2002. Genom ett kryphål i amerikansk lagstiftning lockades amerikanska investerare att gå med på affären. Vinsten för alla parter var att det kunde göras två skatteavdrag för tågen. Ett i Sverige, och ett i USA.
Mycket avancerad konstruktion
Det är Handelsbanken Finans som är fysiska ägare till tågen. Banken har leasat ut tågen till Transitio, som i sin tur hyr ut tågen till de olika länen, däribland Uppsala och Stockholm.
Men i början av 2000-talet valde Transitio att – i ett mellanled – leasa ut tågen till amerikanska investerare. Tågen leasades därefter omedelbart tillbaka till Sverige och hyrdes ut till landstingens trafikbolag, men nu med amerikanska investerare som intressenter i affären. Och så kommer det att vara till 2029 om inget oförutsett inträffar. Först då går avtalet ut.
Åtta av tågen trafikeras av Upplands Lokaltrafik. Landstinget i Uppsala har gått in med borgen för tågen och har också tagit på sig betalningsansvaret gentemot de amerikanska investerarna om något skulle gå snett.
Beroende av amerikansk finansmarknad
Leasingavtalet förutsätter en stabil finansmarknad, och så var världen beskaffad när affären gjordes 2002 och 2003. Men så inträffade bankkrisen 2008 och sedan dess har oron fortsatt.
De amerikanska riskkapitalisterna har redan krävt stärkta garantier vid ett tillfälle, och vid ett annat tillfälle kunde de ha sagt upp avtalet sedan en av parterna i Sverige, Handelsbanken fått sitt kreditbetyg sänkt. Det skedde inte men det kunde ha blivit en dyr affär för landstingen. Amerikanerna har rätt att kräva ut sina pengar inom 30 dagar.
– Med tanke på hur avancerat det här upplägget är, så undrar jag om de politiker som tog besluten under 2002 och 2003 till fullo förstod innebörden av avtalen, säger Anders Toll (S), ordförande i landstingsrevisionen till SVT.
Finns fler affärer
De amerikanska leasingavtalen är inte de enda affärer som landstingen har med Transitio.
Totalt har de svenska landstingen beslutat om ett gemensamt borgensåtagande för Transitios tågaffärer på åtta miljarder kronor. Av det beloppet är 5,7 miljarder hittills utnyttjat för köp av tåg. Den senaste stora investeringen är inköpen av tolv kritiserade regionaltåg från Alstom som inte visat sig klara vinterklimatet i norra Sverige. Tågen kostade cirka 80 miljoner styck.
Riskerna – landsting för landsting
Uppsala
130 miljoner
Gävleborg
103 miljoner
Stockholm
76 miljoner
Västmanland
72 miljoner
Dalarna
72 miljoner
Örebro
72 miljoner
Värmland
47 miljoner
Västernorrland
14 miljoner
Jämtland
14 miljoner
Fotnot: I beloppet ingår landstingens garantiåtagande i svenska kronor inklusive åtagande för processkostnader.