Uppstickare uppköpt

Uppdaterad
Publicerad

Gratistidningen Sundsvalls Nyheter, som de senaste åren konkurrerat med andra tidningar i området om läsare och annonsköpare, köps nu upp av sin värste konkurrent.

Enligt vad SVT Mittnytt erfar kommer gratistidningen Sundsvalls Nyheter att köpas upp av Mittmediakoncernen. Parterna sitter i avslutande förhandlingar och affären kommer att offentliggöras på fredag.

– Det är ju det som händer på många håll i landet, gratistidningen finns ett tag och när den stört tillräckligt mycket på marknaden säljs den till det stora medieföretaget och det blir en god affär för uppstickaren och det stora medieföretaget får lugnt på annonsmarknaden, säger medieforskaren Lars Nord på Mittuniversitetet.

Mittmedia

 Sundsvalls Nyheter kom ut första gången den 20 oktober 2007 och har sedan dess ökat sin upplaga till omkring 70 000 ex. Tidningen delas ut gratis till hushåll i Sundsvall, Timrå, Härnösand och Ånge. Sundsvalls Nyheter ingår i kedjan Direktpress och har cirka 20 anställda. Frågan är om köpet är en risk för journalistiken och att innehållet i tidningarna blir mera likriktat när ägaren är den samma.

– Det är en verklighet runt om i landet att det ser ut på det här sättet, det är ju ingen brist på medier men det är ont om lokal journalistik, konstaterar Lars Nord. 

Stora nedskärningar

Mittmediakoncernen äger redan 17 dagstidningar och en veckotidning i Norrland. Företagets tidningar har på senaste tiden tvingats till stora nedskärningar och många anställda har avskedats. Hur det ska gå för de anställda på Sundsvalls nyheter är ännu oklart.

Planer skrotas

Affären innebär troligen att Mittmedia lägger ner sina egna planer på att starta en gratistidning i området.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mittmedia

Mer i ämnet