Hamnnotan: 4 000 kronor per invånare

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som Sundsvalls kommun planerar en storsatsning på en ny transportterminal höjs varnande röster. Marknaden har inte kommit igång och tyngs av överetableringar, säger en expert.

Igår berättade SVT Mittnytt om kombiterminalen i Örnsköldsvik som haft problem med lönsamheten sedan starten 2008. Kommunens investering på 25 miljoner gav inte den väntade utdelningen och nu krävs nya pengar.

Storsatsning på transportnav

Samtidigt står Sundsvalls kommun inför en storsatsning på ett transportnav i Tunadalshamnen som ska omfatta både en kombiterminal och en containerterminal. Men samtidigt kommer nu uppgifter om att satsningen kan vara äventyrlig. Många kombiterminaler, som i likhet med Örnsköldsvik redan finns i sinnevärlden har hamnat i en tuff situation, säger Rickard Bergqvist. Professor Logistik och transportekonomi.

– Dels har marknaden inte utvecklats som man hoppats på men sedan finns det också en grad av överetablering som dock kan se olika ut i olka delar av landet, säger Bergqvist.

– I vissa områden kan det vara så att att flera terminaler räknar kunderna som sina, på sina håll kan det röra sig om dubbel och trippelräkning av samma kundunderlag.

Investering – en miljard

I Sundsvall har bygget av den nya terminalen inte startat, men den planerade investeringen tillhör de största i sitt slag i landet och de kommunala förberedelserna har kommit långt.

Hittills har kommunen investerat uppemot 80 miljoner i planläggning och markköp och ytterligare ett 30-tal miljoner är öronmärkta för tvångsinlösen av fastigheter i Petersvik. Trots att kostnaderna sammantaget alltså passerat 110 miljoner är det bara början.

Totalt ska kommunen enligt kalkylerna gå in med 420 miljoner i den nya logistikparken medan SCA utfäst ytterligare 410 miljoner. Kalkylerna har emellertid några år på nacken vilket antyder en slutnota på närmare en miljard när bygget väl kommer i gång.

4 000 per kommuninvånare

Den kommunala kostnaden för projektet motsvarar en insats på drygt 4 000 kronor per kommuninvånare:

– Kommunen ska investera i det som skapar tillväxt och dit räknas att skapa goda förutsättningar för näringslivet och dess tillväxt. Jag bedömer satsningen på logistikparken som en viktig investering för regionen, säger kommunalrådet Peder Björk (S).

Politiskt finns det en stor enighet bakom projektet som samlar hela höger-vänsterskalan i sundsvallspolitiken med undantag av SD.

Sanmarbete med SCA

Även om flera frågor kring Sundsvallsprojektet väntar på att rätas ut så finns det ingen tvekan från kommunen att gå vidare.

– Vi har ett tydligt uppdrag från kommunfullmäktige att genomföra projektet, säger Bertil Kjellberg (M), styrelseordförande i det kommunala bolaget Sundsvalls Logistikpark AB.

Samtidigt som SCA inte ger slutgiltigt besked om sin del av projektet förrän 2017 ser Sundsvalls kommun samarbetet med skogsjätten som viktigt. Fram till dess finns det en avsiktsförklaring parterna emellan som kommunen lutar sig mot.

– Även om logistikparken riktar sig till hela näringslivet har vi har en unik situation i Sundsvall. SCA som vi också samarbetar med beräknas stå för 70 procent av de totala transporterna från logistikparken, uppger Kjellberg,

SUNDSVALL LOGISTIKPARK

Visionen är ett transportnav för järnväg, lastbil och sjöfart.

När containerhamnen står klar öppnas också en kombiterminal i Tunadal vilket innebär att dagens kombiterminal vid järnvägsstationen i centrala Sundsvall kan stängas och ge plats för ett nytt resecentrum.

Kostnaderna för containerhamnen är beräknad till en miljard och skulle enligt de ursprungliga planerna stå klar 2015.  Tidpunkten har sedan skjutits fram ytterligare två gånger. Först till 2017 och det senaste beskedet är nu att det kan bli byggstart 2016/2017.

Oklarheterna beror bland annat på den långsiktiga efterfrågan på skogsindustrins produkter och framtiden för Ortvikens pappersbruk.

Förutom investeringarna på en miljard i en ny containerhamn tillkommer också ytterligare en miljard i anslutande järnvägar och vägar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.