Webben ska rädda tidningarna

Uppdaterad
Publicerad

Tidningskoncernen Norrbottens media har förlorat mångmiljonbelopp i år när annonsintäkterna minskat med 8,5 procent. Nu hoppas cheferna att den nya betalväggen på nätet ska vända trenden.

I dag startade NSD och Norrbottens-Kuriren ett ovanligt samarbete och en ovanlig artikelserie. Tidningarna granskar sig själva och kostnaderna för att bedriva journalistik i Norrbotten.

-Vi vill få upp den frågan på bordet och diskutera det med läsarna. Vi ska snart införa en betalvägg på våra webbsidor och vi tycker att god journalistik måste få kosta, säger Kalle Sandhammar, chefredaktör på NSD.

Minus 8,5 procent

Betalväggen kan av tekniska skäl införas tidigast den 15 oktober, men det blir sannolikt några dagar senare än så.

Men tidningskoncernen har bråttom att hitta nya intäktskällor eftersom annonsintäkterna minskat med 8,5 procent i år och det motsvarar nästan 8,5 miljoner kronor.

-Vi tappar pengar på annonssidan, pengar som vi siktar på att ta tillbaka på nätet. Men vi måste också hitta nya sätt att få in intäkter, säger Kalle Sandhammar.

För och emot

Men reaktionerna på betalväggen på nätet är starka – för och emot.

-Jag är inte beredd att betala för att få läsa en tidning på nätet. Det är allmänt vetande egentligen. Man ska inte betala oavsett om det kostar fem kronor eller 50 kronor, säger My Persson i Luleå,

Är det många som tänker så?

-Ja, jag tror det. Det har varit gratis på nätet så länge nu.

Tummen upp

Men luleåbon Hans Röjestål gör tummen upp för betalväggen.

-Jag tycker att det är okej. Nog förstår jag att det kostar pengar att ta fram tidningarna. Man måste få betalt för det man gör.

Så du tror inte att det här blir lokaltidningarnas död, som en del hävdar?

-Nej, absolut inte. Snarare tvärtom, säger Hans Röjestål. 

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.