Här hemma i Sverige drog den traditionsenliga mellandagsrean igång på juldagen. På köpcentrumet Entré i Malmö ringlade kön lång. Foto: Scanpix

”Black friday” kan bli kalldusch

Publicerad

Svenska butiker har hakat på amerikanska ”black friday”, i hopp om att sätta tidig fart på julhandeln.

Men alla kampanjer som avlöser varandra kan slå tillbaka mot handeln, befarar expert.

Black friday är årets mest intensiva shoppingdag i USA. Det är klämdagen efter högtiden thanksgiving och butikerna har laddat från golv till tak med erbjudanden.

Det senaste två åren har allt fler butiker i Sverige försökt slå mynt av begreppet.

-Man är intresserad av att få in konsumenterna i jul- och shoppingkänslan i god tid. Det finns poänger med det. Annars kanske de lägger sina pengar på ett restaurangbesök eller en resa i stället, säger Jonas Arnberg, chefekonom på Svensk handel.

E-handeln störst

När organisationen nyligen frågade sina medlemmar om de planerade något inför black friday svarade tre gånger så många som i fjol ja. Störst är det på nätet, men även fysiska butiker hoppar på.

Men Jonas Arnberg ser risker för förtagen med de allt tätare kampanjerna. Mellan black friday och mellandagsrean förväntas konsumenterna handla till normalpris, samtidigt som rea snart har blivit ett normaltillstånd.

-Man har satt sig i ett läge där konsumenten förväntar sig kampanjer. Det är inget problem om man lyckas göra det lönsamt. Men risken är att man ökar försäljningen och marknadsandelen, men minskar vinsten, säger han.

Höga förväntningar

Bland dem som storsatsar i år finns flera elektronikkedjor. Elgigantens vd Niclas Eriksson tror att det kommer att bli en av årets bästa försäljningsdagar.

-Vi testade black friday på internet förra året, för att se vad det gav för respons. Den var extrem, vi ökade försäljningen med 400 procent.

I år omfattas även de fysiska butikerna.

-Vi har otroligt stora förväntningar på december, och det här blir startskottet för själva julhandeln.

Han delar inte Jonas Arnbergs syn på riskerna med många kampanjer.

-Vår bransch är väldigt konkurrensutsatt och priset är viktigt, rea eller inte. Vi är intensiva i vår marknadsföring och köper in stora volymer. Det gör att erbjudande kommer ut i olika perioder, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.