På språng mellan lektionerna träffar vi niondeklassarna Antaris Vannar och Simon Lundmark Kuhumunen som tycker att det är mycket prov i högstadiet.
– Jag pluggar men jag pluggar lagom. Det får inte bli för mycket, säger Antaris Vannar, som vill komma in på gymnasiets Byggprogram.
– Jag håller med det måste vara lagom när man pluggar, säger kompisen Simon Lundmark Kuhumnen. Han tänker satsa på ett teoretiskt program, oklart än om det blir samhällsinriktning eller natur.
En av tre pojkar i Jokkmokk klarar inte gymnasiet med fullständiga betyg.
– Det är ett inte ett bra resultat. Vi är definitivt inte nöjda utan vi försöker förändra det varje dag genom att jobba mer flexibelt och i mindre grupper, säger Gunilla Andersson, rektor vid Östra skolan.
Flickorna pluggar
Flickorna i Jokkmokk lyckas bättre än pojkarna i skolan.
95 procent av flickorna går ut skolan med godkänt i alla ämnen.
Och att pojkarna inte når samma resultat tror man från skolan också beror på annat än undervisningen:
– Det sitter i samhället att killarna klarar sig. Det ställs inte samma krav och förväntningar på pojkarna. Och det gäller kanske i hemmen framför allt, säger Gunilla Andersson.
Bland pojkar är det också en tydligare antipluggkultur.
– Många tror att man är tuff om man inte pluggar, men det är förstås tvärtom säger Antaris Vannar.
Niondeklassarna Emelie Stenman och Kristina Lomakka Ek har också en förklaring till varför pojkarna gör ett sämre skolresultat.
– Jag tror att killar har mer att göra på fritiden än vad vi tjejer har. Det finns mycket mera sport för dem som de hellre satsar på än plugga, säger Emelie Stenman.
– Pojkarna orkar inte engagera sig i skolan på samma sätt. De tycker att det är för stora krav, säger Kristina Lomakka Ek.