Enkäten skickades ut till skolledare i de fem kommuner som ingår i pilotprojektet om romsk inkludering – Luleå, Linköping, Helsingborg, Göteborg och Malmö. Nästan hälften av de rektorer i grundskolan som svarade, uppgav att skolan inte undervisat eleverna i vare sig romernas historia, språk eller kultur, vilket de ska göra enligt kursplanen.
Saknas kunskap
-Det är inte så förvånande men det är allvarligt. För läroplanen säger ingenting om hur den här undervisningen ska bedrivas. Bara att den ska finnas med i undervisningen. Så man kan lösa det med till exempel temadagar, säger, Skolan brister i sin undervisning, båda av romska barn och romer som grupp. Det visar en undersökning gjord i fem pilotkommuner – varav Luleå är en.
En majoritet av skolledarna uppger att det saknas kunskap om romsk kultur och historia i skolan.
Flera svarade inte
Svarsfrekvensen på enkäten var låg. Knappt 40 procent svarade, vilket delvis förklaras av att flera rektorer valt att samordna sina svar. Men många uppgav att de inte svarat på grund av tidsbrist.
-Ser man det ur perspektivet andra världskriget, så är det lika viktigt att berätta
Både vad judarna och romerna råkade ut för, säger Katarina Parfa Koskinen.