Det klagar vi mest på

Publicerad

Har du dåliga erfarenhet av hantverkstjänster eller köpt en begagnad bil med problem? I så fall är du inte ensam.

Just hantverkstjänster är det vanligaste konsumentproblemet enligt nya siffror från landets konsumentvägledningar. Av 70 000 klagomål förra året handlade vart tionde om reparation och underhåll av bostad, visar siffrorna. Kostnader som sköt i höjden, arbeten som inte blev klara i tid eller på rätt sätt är några av problemen. På topp 5-listan följs det sedan av mobiltelefoni och fast telefoni med cirka fem procent vardera.

När det gäller varor handlar cirka åtta procent av köp av begagnad bil, därefter följt av olika former av hemelektronik som datorer och spelkonsoler.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.