Dyster framtid för många pojkar i Norrlands inland

Uppdaterad
Publicerad

Inom en snar framtid är de flesta välutbildade kvinnor. Männen släpar efter och det gäller särskilt pojkar som bor i Norrlands inland och i vissa förorter.

Två tredjedelar av dem som utexamineras från landets universitet är kvinnor. Inom några år kommer kvinnorna att vara i majoritet i yrken som jurister och läkare.

Det hävdar framtidsforskaren Arne Jernelöv, verksam vid Institutet för Framtidsstudier.  Han hissar en varningsflagga för pojkarnas framtid i Norrlands inland och i storstädernas invandrartäta förorter.

Kvinnor styr

Professor Arne Jernelöv har sammanställt fakta och han har tittat framför allt på skolor och utbildningar. Hans framtidsvision presenteras i en rapport där han döpt den framtida världen till Amazonia.

Det är en värld där kvinnor styr. Enligt Arne Jernelöv är det en utveckling som började för ca trettio år sedan. Tjejerna dominerar i skolorna, presterar bättre än pojkarna och får de högsta betygen. Tjejerna är de som vidareutbildar sig i högre grad än pojkarna. Enligt professor Arne Jernelöv är det en utveckling som sker i hela världen.

– De största förlorarna i utbildningssystemet är pojkarna i Norrlands inland och storstädernas invandrartäta förorter, hävdar forskaren. Goda skolresultat och hårt pluggande har ingen status på de ställena och pojkar halkar efter i skolan. I Norrland blir de outbildade pojkarna kvar medan tjejerna flyttar, säger Arne Jernelöv.

Skolan gynnar flickorna

Enligt forskaren gynnar den moderna skolan flickornas beteendemönster. Skolan belönar den verbala förmågan och sättet att uttrycka sig på. Och enligt Arne Jernelöv är flickorna duktigare på att prata och analysera saker än pojkarna.

– I den gamla pluggskolan klarade sig pojkarna bättre, säger forskaren. Förr gav faktakunskap om detaljer och gott minne goda betyg. Så är det inte idag då alla kan kolla faktakunskaper via Internet, påpekar Arne Jernelöv.

Han tycker ändå inte att man ska vrida klockan tillbaka i utbildningssystemet men han menar att skolan måste börja ta större hänsyn till pojkarna än vad den gör idag.

Svårt att hitta livspartners

– I Norrlands inland finns det nästan bara jobb inom vården för pojkar utan utbildning och det lockar inte unga killar undantaget är gruvsamhällen där det finns större utbud av arbeten, säger Arne Jernelöv

Den låga utbildningsnivån kan drabba dessa pojkar även i deras privatliv, hävdar han.

– Undersökningar visar att kvinnor inte vill vara ihop med en partner som har lägre utbildning och sämre lön än vad hon har. Resultatet kan bli att dessa pojkar inte hittar någon livspartner, säger professor Arne Jernelöv.

Fakta

”Vad gör ditt parti för att fler pojkar i Jokkmokk ska gå ut nian med godkända betyg?”

Nordnytt ställde samma fråga till samtliga partier i  utbildningsnämnden i Jokkmokk. Bara två partier har svart.

SOCIALDEMOKRATERNA:

Vi försöker via verksamheten ge varje enskilt barn en individuell lösning för att de ska nå nivån godkända betyg. Vi erbjuder egna datorer med anpassade program som hjälp och stöd. Några av barnen, ett fåtal, får undervisning i hemmet då de inte klarar av att vistas i skolan mer än korta stunder. Förra verksamhetsåret avsatte vi i mitt parti (S) via en skattehöjning 1.1 miljon för tre ändamål.

Barn med särskilda behov. Läromedel/Lärmiljöer. Fortbildning av personal.

SAMERNAS VÄL:

Vi arbetar för att alla elever skall ha samma chans. Både pojkar och flickor skall gå ut med godkända betyg i 9:an. Det är viktigt att skolorna inte gör någon skillnad på detta. Sen är det upp till dem som är specialister, pedagogerna och andra resurser att avgöra hur detta görs på bästa sätt, så att alla uppnår målen.

Vi politiker kan inte säga hur skolorna ska arbeta utan vi kan bara sätta upp målet att alla elever skall gå ut med godkända betyg i 9:an och se till att de har de medel som gör det möjligt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.