Och bara var tionde resenär i Norrbotten väljer att åka kollektivt.
Det är tidig vardagsmorgon.
Jobbpendlarna som väntar på 7-bussen till Luleå tillhör en minoritet. För trots att det går sju bussar inom loppet av 25 minuter den här tiden på morgonen så väljer det flesta bilen. Ola Bergdahl har kört buss på sträckan i snart 30 år.
-Ja, det är ett riktigt rally varje morgon här i trafiken. Jag skulle nog välja bussen, istället för att sitta i en bilkö.
Bussen ett lätt val
Inger Gustafsson jobbar på Sunderby sjukhus. Trots att bussen på sträckan blivit dubbelt så dyr de senaste 20 åren
så är den ändå ett lätt val för henne.
-Det finns ingen anledning för mig att ta bilen, för rent ekonomiskt vinner jag ingenting på det. För det första är det bensinkostnader och för det andra måste jag betala för motorvärmare. Och då är bussen ett billigare alternativ, säger Inger Gustafsson.
Och hon fortsätter:
Och sen tycker jag det är smidigt. Jag hinner landa, vakna upp och fundera på jobbet innan jag kommer dit, så den stunden tycker jag är väldigt bra.
När vi stiger av bussen vid Sunderby sjukhus är det en kvart till jobbstart för många och det är intensiv trafik på personalparkeringen.
-Jag väljer bilden för att det tar 15 minuter. Skulle jag åka med lokaltrafiken skulle det ta 45-50 minuter säger Gunhild Hävermark-Enevi.
Och hon är inte ensam om att välja bilen.
Vi åker till Luleå Airport för att möta vd:n för Svensk Kollektivtrafik och inte ens han åker buss
-Nä, jag hade så tight schema idag med två möten i Luleå så jag hann inte med bussen helt enkelt. säger Stefan Sedin vd för Svensk Kollektivtrafik.
Medan vi pratar anländer bussen som han hade kunnat åka med. Men det här är inget ovanligt val speciellt inte i Norrbotten.
I Sverige i snitt ökar andelen resande som väljer kollektivtrafik. 27 procent väljer kollektivtrafik.
I Norrbotten är motsvarande siffra 10 procent.