Sedan ett par år tillbaka har Luleå kommun ett projekt för ökad romsk inkludering främst när det gäller arbete, hälsa, social omsorg och utbildning. Idag fick gymnasielärare i kommunen lära sig mer om frågan.
-Det är klart att det är viktigt, all inkludering av människor i samhället, säger gymnasieläraren Anthony Lodnert om dagens föredrag.
-Gymnasielärare är ju en nyckelfaktor när det gäller att sprida kunskap i samhället och oavsett om man har romska elever i skolan eller inte så möter man andra elever som har behov av att få kunskap om romer, säger Katarina Parfa Koskinen som är projektledare på kommunen.
Förebilder behövs
När det gäller utbildning är det än idag få romer som tar studenten och många som inte går igenom grundskolan.
-Det är ju skoltradion som det handlar om men hur skall man få skoltradition om man aldrig börjar och man behöver förebilder som visar att man kan nå sina drömmar, säger Tanja Hagert som är romsk brobyggare.
-Det handlar också om att ge barnen stöd från de som kan ge stöd. När det gäller romer är det inte alltid föräldrarna som kan ge bästa stödet och då behöver de i sin tur få stöd och där kommer samhället in och det är viktigt att tänka på det, säger Katarina Parfa Koskinen.
Tidigt stöd
Och Susanne Lindström som är lärare på gymnasiet och jobbar med elever som behöver extra stöd menar att stöd till barnen måste ges stöd redan på ett tidigt stadium.
-Här måste man ända ner på förskolan för att stötta romska barn och andra barn som behöver extra hjälp för att ta sig igenom skolan. För precis som Tanja Hagert sa under föredraget så är utbildning nyckeln, det är oerhört viktigt.