Jobbresor tar nästan hela lönen

Uppdaterad
Publicerad

Studenter, ungdomar och pensionärer, alla får de rabatterat pris hos Luleå lokaltrafik. För funktionshindrade David Enström i Luleå går nästan hela inkomsten åt till bussresor. Av inkomsten på 48 kronor per dag går 40 kronor till att åka buss.

David Enström, 27, är funktionshindrad och bor på Tuna i Luleå. Hans inkomst består av cirka 100 000 kronor om året före skatt i aktivitetsersättning. Utöver det tjänar han också 48 kronor om dagen på så kallad sysselsättning. I Davids fall består det i vaktmästarsysslor på Coop Arena.

– Jag trivs mycket bra. Jag byter sopsäckar och lite sånt där, det de andra vaktmästarna inte hinner, säger David Enström.

Varje dag tar han bussen till jobbet och för det betalar han samma pris som alla vuxna, fullt pris, 40 kronor tur och retur.

Så av 48 intjänade kronor försvinner alltså merparten till resekostnader.

Det här upprör David Enströms mormor Hjördis Nordström.

– Jag som pensionär betalar mindre än David, trots att  jag tjänar mer. Det är både fel och orättvist. Jag tycker att man borde göra något för de funktionshindrade så att de får det lite lättare.

David Enström har intyg för förmånstagare från Försäkringskassan och beviljad färdtjänst. Något som i många andra kommuner ger rätt till gratis bussresor.

– Grunden till att studenter och pensionärer har en lägre avgift är ju att de har en lägre inkomst, säger Sari Ekblom, vd för Luleå lokaltrafik.

Och tänker efter:

– Och det är klart att det har ju också funktionsnedsatta i Davids situation, säger hon, och öppnar för en förändring:

– Jag kan inte svara på varför det ser ut som det gör, det är ingenting som jag hanterat under min tid på LLT. Men det är en befogad fråga som man tillsammans med andra instanser borde titta på hur man skulle kunna lösa, säger hon.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.