Köer befaras efter IT-haveri hos SAS

Uppdaterad
Publicerad

SAS hemsida slocknade på måndagseftermiddagen. Och haveriet lever vidare – tidigt på tisdagen är det fortfarande omöjligt att surfa in på sajten.

Nu räknar SAS med att det bildas långa köer vid incheckningen eftersom tusentals passagerare inte har kunnat checka in online. Att komma till flygplatsen i god tid före avgång är rådet från flygbolaget.

Strulet med hemsidan innebär också att det till exempel inte går att boka biljetter online. Bolagets app fungerar till och från, skriver kundtjänsten på Facebook.

Kunder hänvisas till information från SAS via Facebook och Twitter.

”Ingen prognos”

Bolagets IT-leverantör och tekniker arbetar på högtryck för att få bukt med problemet. Men det finns ingen prognos för när det tekniska felet väntas vara avhjälpt.

-Tyvärr vet vi inte när sajten kommer att fungera igen. I går kväll var vi nära en lösning, men då uppstod ett nytt fel, säger Trine Kromann-Mikkelsen, presschef hos SAS, till TT.

Haveriet beror inte på någon extern hackerattack, enligt SAS.

-Felet uppstod hos vår leverantör när de skulle upprätta en ny funktion på sajten i går, säger hon.

Förlorade biljettintäkter

Flygbolaget jobbar just nu med att få upp en tillfällig startsida.

-En sajt där personer som vill boka SAS-biljetter kan komma vidare till andra bokningssajter, säger Trine Kromann-Mikkelsen.

Hon vill inte berätta hur mycket pengar som väntas gå förlorade i missade biljettintäkter via SAS:s hemsida.

-Men självklart finns det kunder som varit inne på sajten för att boka biljetter utan att lyckas, därför får det här en effekt. Men jag kan inte uppge en summa, säger hon.

TT

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.