Konsumenter kartläggs via mobilen

Publicerad

De flesta uppskattar gratis wifi i butiker, gallerior och städer. Få vet däremot att nätet används för att kartlägga alla köp och rörelser.

Den som går med mobilen påslagen i fickan eller handväskan, skickar omedvetet ut signaler som snappas upp av butikens wifinät. Signalerna avslöjar exakt hur konsumenten rör sig i butiken. Detta oavsett om kunden loggat in sig på butikens wifi eller inte.

Kedjor, som till exempel livsmedelskedjan Ica, får genom den här spaningen en dokumenterad kunskap om hur kunderna rör sig och framför vilka hyllor de stannar. Information som används för att inreda och placera varor så att försäljningen ökar.

Försök i två städer

-Att registrera hur människor rör sig, både utomhus och inomhus, är vanligt både i Sverige och andra EU-länder. Vad som är viktigt att komma ihåg är att man inte kartläggs som individ utan som en mobiltelefon, säger Malin Sundström, handelsforskare på Swedish Institute for Innovative Retailing, Högskolan i Borås.

I Västerås pågår just nu ett försök med att via mätdosor kontrollera hur människor rör sig i staden. Borås inleder motsvarande försök i höst och då ingår även ett köpcentrum i mätningen. Målet är inte bara att maximera handeln utan också att använda mönstret i stadsplaneringen.

I en debattartikel i tidningen VLT kräver Piratpartiet att mätningarna i Västerås ska avbrytas. Partiet kallar det massövervakning och kränkande mot människors rätt att röra sig fritt i offentliga miljöer utan att registreras.

Oklart juridiskt

Björn Bergman, vd för intresseorganisationen Svenska Stadskärnor, tycker däremot att mätningarna är oproblematiska så länge de är anonyma.

-Det handlar om att förstå hur konsumenter agerar för att göra stadskärnorna bättre, säger Björn Bergman.

Samtidigt är det i dag tekniskt möjligt att i samma ögonblick som kunden skickar ett sms, öppnar ett mail eller går in på Facebook via mobilen, få reda på uppgifter som till exempel kundens kön, hemort och ålder. Den som vill vara helt säker på att inte ingå i någon spaning måste helt enkelt stänga av mobilen helt och hållet.

Datainspektionen har ännu inte granskat om marknadsundersökningar via mobilen strider mot personuppgiftslagen.

Ulrika Beck-Friis/TT

PUL ska skydda individen

Personuppgiftslagen (PUL) ska skydda människor mot att deras personliga integritet kränks när personuppgifter används.

All information som direkt eller indirekt kan kopplas till en levande person är personuppgifter. Dit hör till exempel namn, personnummer, kundnummer och bilder som tydligt avslöjar vem personen är.

Ett företag, en kommun, myndighet eller organisation som har personuppgifter är skyldig att informera om hur dessa ska användas. En privatperson har alltid rätt att kräva att personuppgifter inte används i direkt marknadsföring.

Kärnan i PUL är att uppgifterna enbart får användas om den registrerade givit sitt samtycke. Från den regeln finns det å andra sidan många undantag.

Källa: Datainspektionen (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.