Allvarliga trafikolyckor är klassiska exempel på när man ska ringa 112 och där både polis, ambulans och räddningstjänst brukar behövas. Foto: TT

Nödnumret 112 missbrukas

Publicerad

Olydiga barn, ilskna igelkottar och behov av allmänna råd är inga bra anledningar att ringa polisen akut på 112.

Fyra av tio samtal till nödnumret gör inget annat än tar värdefull tid från de riktiga ärendena.

Samtal till polisen utgör den näst största kategorin av alla samtal till nödnumret 112. Drygt 617 000 SOS-samtal når polisens operatörer varje år. Närmare 124 000 samtal kopplas aldrig fram eftersom de inte gäller nödsituationer.

Men vissa slinker igenom, trots att de inte borde. Andra kommer via växeln på 114 14 eller kopplas in från polisens kontaktcenter som nås på samma nummer.

– De felkopplade samtalen tar upp alldeles för mycket av vår tid. Det gör att de som är i nöd på riktigt får vänta, säger en operatör som jobbar på en av landets större kommunikationscentraler.

Oklart om nödsituation

Att 112 är ett nödnummer vet många. Men alla tolkar inte nöd som en situation som innebär akut fara.

– En parkeringsvakt ringde och ville veta hur han kunde få fram registreringsnumret på en bil utifrån chassinumret. Bilen stor parkerad så nära en annan bil att registreringsskylten inte gick att se, berättar operatören.

En annan upplevd nödsituation, återgiven i en krönika i Polistidningen, gällde en man som krävde akut polishjälp för att avlägsna en aggressiv, fräsande igelkott. Han blev ytterligare en i raden av uppringare som inte fick den polishjälp han krävde. Det får inte heller föräldrar som ber om hjälp med ilskna barn som vägrar att sluta spela dataspel.

Viktigt nummer okänt

Exemplen till trots, de flesta samtal som felaktigt hamnar hos de operatörer som ska se till att poliser får information om ärenden av akut natur är inte särskilt spektakulära. De kan gälla skadade smådjur, polisanmälningar som inte är akuta eller ärenden som är en fråga för exempelvis gatujour eller annan kommunal verksamhet.

Vid SOS Alarm säger presstalesmannen Anders Klarström att andelen felringningar måste ner.

– Det är en alldeles för hög siffra med 40 procent, men det har blivit bättre. När det var som värst var det 60 procent som inte borde ha ringt 112, säger han.

När det gäller just samtal till polisen är ett problem att 114 14, polisens nummer för icke-akuta händelser fortfarande inte är känt av alla.

– Det har funnits i nio och ett halvt år, säger Klarström.

Fakta: När ska man ringa 112?

Nödnumret 112 ska bara användas vid akuta nödsituationer. Det ska vara akut fara får någons liv, för egendom eller miljö, alltså situationer där man behöver omedelbar hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö- eller fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation.

Polisens nummer vid icke-akuta händelser, 114 14, kan användas för alla polisärenden som inte är akuta. Det kan användas för att göra enklare polisanmälningar som stöld, inbrott och liknande. Till 114 14 kan man också vända sig med tips och upplysningar. Precis som nödnumret 112 är 114 14 bemannat dygnet runt.

113 13 är ett informationsnummer som används vid allvarliga olyckor och kriser, som vid storbranden i Västmanland.

1177 går till sjukvårdsrådgivningen. (TT)

Källa: SOS Alarm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.