Oense om elitsponsringen i Luleå

Uppdaterad
Publicerad

Luleå Hockey, LF Basket och Northland Basket har begärt att Luleå kommun ska höja sponsorbidraget till trehundratusen kronor för varje lag och säsong. Och det har skapat en debatt bland politikerna i Luleås kommunstyrelse.

Förslaget behandlades på kommunstyrelsen den 12 januari där en majoritet bestående av Socialdemokraterna och Folkpartiet ställde sig positiva till klubbarnas begäran om en höjning. Sponsringen av de tre lagen har pågått i ett flertal år och i utbyte mot pengarna har kommunen fått marknadsföra sig med lagen som ses som viktiga ambassadörer för Luleå.

Bra reklam

Enligt kommunens utvecklingskontor är syftet med sponsringen att den ska bidra till att skapa en positiv bild av varumärket Luleå . Det hoppas kommunen ska attrahera presumtiva inflyttare till Luleå och bidra till kommunens expansion. Kommunen anser också att elitlagen fungerar som en stark förebild för Luleås barn och ungdomar.

Elitsponsring i Luleå

Beslut idag

Men det håller inte alla politiker med om. Vänsterpartiets gruppledare, Nina Berggård, reserverade sig mot beslutet och föreslog en mindre höjning på 50.000 kronor för varje lag. Miljöpartiet, Kristdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet föreslog att det inte skulle bli någon höjning alls. Nu ska frågan avgöras på kommunfullmäktige som startar 13.15 idag. Om Socialdemokraterna och Folkpartiet står fast vid sitt beslut på kommunstyrelsen så innebär det att elitklubbarna får en höjning av sponsorbidraget.

Tänker driva igenom

– Det här är så viktigt för lagen och för marknadsföringen av Luleå att vi tänker driva igenom det här. Det säger Yvonne Stålnacke, Socialdemokraterna, som har egen majoritet i fullmäktige, till Nordnytt.

Både Folkpartiet och Vänstern säger att de kommer att yrka återremiss och de inte vissta att det handlade om så mycket pengar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elitsponsring i Luleå

Mer i ämnet