Oro över saltade vintervägar

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverkets beslut att salta E10:an i Malmfälten har mötts av starka reaktioner.

På ett dygn fick Facebookgruppen  ”Vi som inte vill ha salt på väg E10 i Malmfälten” över 2.500 medlemmar. Flera skriver om sina egna erfarenheter de senaste dagarna. Så hör lyder några kommentarer;

”Har varit och tvättat taxin endast 2 liter avfettning och 5 liter spolarvätska! Undra hur mycket man kommer att förbruka i vinter?”

”Vet Ni om att jag på en resa från Töre till Kiruna såg stora flockar med ren som slickar i sig av saltet? Såg även 5st älgar vid vägen. Varken älg eller renfaran har varit så här påtaglig under mina år bakom ratten.”

”min sambo var med våran dotter till Gällivare i tisdags och det höll på gå åt helsicke flera gånger, eftersom saltet slog igen rutan efter möten med andra bilar, dessutom så blir hela bilen alldeles kletig av detta, körbanan är ju fläckvis hal som en isbana ändå”

Farlig eller säkrare väg?

En av dem som aktivt valt att gå med i gruppen är Henrik Päiviö.

– Det kommer att sluta med att någon hamnar i rullstol eller under jord, säger han där han står intill den omtalade vägen.

Men saltet är en av Trafikverkets satsningar för att göra E10an säkrare.

– Varje år satsar vi omkring sex miljoner kronor på att göra E10an säkrare vintertid. Vi kommer att salta när graderna är omkring noll. Sedan ska vi börja ploga tidigare och ha kortare plogsträckor, säger Håkan Äijä, chef för underhåll nord på Trafikverket.

Lockar inte saltet ut djur på vägbanan?

– Jo, vi är medvetna om den risken men salt är tyvärr den bästa halkbekämpningen vi har när graderna ligger runt nollstrecket.

Trafikverket om vintertrafiken.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.