Skogen är ett mångsidigt klassrum

Publicerad

Barn som vistas mycket i naturen är oftast friskare, mindre stressade och har högre koncentrationsförmåga än andra barn. Det är grundbulten i projektet ”Skogen som klassrum”.

Naturskyddsföreningen och Naturskoleföreningen har vidareutbildat tusentals lärare och fritidspedagoger i hur de kan använda naturen både som arena för undervisning och som ett pedagogiskt hjälpmedel.

-Vi tror att undervisning utomhus ökar elevernas intresse för och förtrogenhet med skog och mark, säger projektledaren Lisa Högström.

Kurser i utomhuspedagogik efterfrågas också alltmer. Bara under stundande höst utbildas över tusen lärare i hur de kan utveckla sin undervisning utomhus. Ytterligare stöd kan hämtas ur ett växande antal handböcker med råd och tips, för olika skolämnen och skilda nivåer, på fältstudier i närmiljön.

Det kan handla om årstidsväxlingar, djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider, om forntidens spår i naturen, natur- och kulturlandskap, symmetrier i naturen, mängdlära, främmande språk eller – just friluftsliv med fysiska aktiviteter.

-Det finns inte ett skolämne där man inte kan hämta inspiration och kunskap ute i naturen. Men det kräver också att skog och skogsdungar nära skolor och förskolor bevaras och underhålls, säger Högström.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.