Sockerstinn topp för godisindustrin

Uppdaterad
Publicerad

Fyllda dragéägg, skumgodis och en och annan chokladbit – det är vad vi helst stoppar i påskägget. Under påskhelgen flödar sockret, och plockgodiset når sin absoluta topp.

Godismarknaden totalt i Sverige är värd mellan 13 och 14 miljarder kronor per år, enligt Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta som är den största godisproducenten i Sverige.

Jordbruksverket för statistik över hur mycket godis vi totalt konsumerar. Enligt de senaste siffrorna från 2013 äter vi 17,1 kilo per person och år. Då räknas allt in – chokladpraliner i de finaste förpackningar, tuggummi, halstabletter och lösgodis.

Men just under påsken når plockgodisförsäljningen sin absoluta topp. Lösgodiset smälter i var mans mun.

– Egentligen är julen en mycket större konfektyrhelg än påsken totalt sett, den varar längre och kunderna köper lite dyrare saker som chokladaskar. Men under påsken är det vad vi kallar sockerkonfektyr som ökar mest. Vi säljer ungefär 50 procent mer under påskveckan, säger Jacob Broberg.

I påsk väntas vi sätta i oss hela 530 ton till ett värde av 50 miljoner kronor – det mesta slevar vi upp från plockgodishyllorna.

– Fast det är faktiskt också en hel del choklad bland våra storsäljare i plockgodiset, säger Jacob Broberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.