Svenskar i osäkra luftrum

Publicerad

Efter förra veckans tragik ser flygbolagen över rutterna. Men Ukraina är inte den enda konfliktzon som bolagen flyger över.

Dagligen färdas svenska flygpassagerare över Irak – ett ytterst osäkert luftrum.

Den förmodade nedskjutningen av Malaysia airlines MH17 fick ukrainska myndigheter att stänga luftrummet över östra delen av landet för civil trafik.

Men enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll finns det flera andra områden som bör undvikas, däribland Irak.

-Det är ett ytterst osäkert luftrum. Syrien undviker man sedan länge, men nu har Irak tillkommit. Vi har haft en ganska lång tid av instabilitet som har eskalerat med Is (tidigare Isis) framryckning.

Trots det avgår det dagligen flyg från Arlanda och Köpenhamn som passerar irakiskt luftrum. Det handlar om plan från flygbolag från Gulfstater, som Qatar Airways och Emirates på väg till bland annat Dubai.

Ingen garanti

Dessutom kan man flyga från Arlanda till olika destinationer i Irak.

Amerikanska luftfartsmyndigheten (FAA) har infört restriktioner mot flygningar under 20 000 fot över Irak. Otillräckligt, anser Kjäll.

-Det finns ingen garanti för om det finns några högskjutande luftvärnssystem av den typ som användes i Ukraina. Vi vet att det finns lågskjutande missiler av typen SA7 som kan skjuta ner lågflygande plan och helikoptrar.

Stephan Persson-Tyrling, chef för luftoperativa sektionen på Försvarshögskolan, anser inte att man bör bortse från risken för avancerade luftvärnssystem i Irak- och Syrienområdet.

-Om man tittar på området i sin helhet är det inte helt otroligt att det förekommer, men att det ska förekomma i icke-reguljära arméer är mindre troligt.

Ny riskanalys

Enligt Persson-Tyrling bör man ta lärdom av det som skett.

-Varje flygbolag och varje stat bör göra en ny osäkerhetsanalys och riskanalys över de här områdena och sen komma ut med restriktioner.

Till listan på osäkra områden hör även Somalia, Nigeria och Eritrea, liksom Israel efter tisdagens raketskjutning i Tel Aviv. FN-organet ICAO utfärdar restriktioner för områden som anses utgöra fara för lufttrafiken. Men att inrätta regelverk tar tid.

Enligt Eva-Mari Löfqvist, pressansvarig på Transportstyrelsen, är steg ett att länderna själva stänger luftrummet.

-Flygbolagen ansvarar själva för sina flygningar och gör sina egna bedömningar.

Helén Preutz/TT

Flygsäkerhet

* När ett flygbolag ska flyga över Europa måste det lämna in en färdplan till myndigheten Eurocontrol, som centraliserar alla färdtillstånd.

 * FN-organet Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) och Amerikanska flygmyndigheten (FAA) kan utfärda restriktioner för områden som anses utgöra fara för lufttrafiken. Det kan till exempel handla om konfliktzoner eller områden där det pågår testning av kärnvapen eller där det finns aktiva vulkaner.

 * Flygbolag och nationer kan själva fatta beslut om att undvika vissa rutter.

 * Som privatperson kan man vända sig till flygbolagen för att ta reda på vilken rutt de tar.

(TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.