Tävling om första självkörande bilen

Publicerad

Ring din bil efter bion så kommer den och hämtar dig. Det låter som science fiction, men kan snart vara verklighet.

Tävlingen trappas nu upp mellan biltillverkare och IT-bolag om vem som blir först med en självkörande bil.

Framtidens bil kör själv. Den åker utanför stadskärnan och parkerar sig tätt i p-hus, där inga människor behöver kunna komma in. Den förutser trafiksituationer och minskar antalet olyckor. Den minskar antalet bilar vi behöver till en bråkdel av i dag, då vi inte längre behöver en egen bil.

Det är åtminstone vad förespråkarna av autonoma bilar säger.

I dag visar Volvo upp sina självkörande modeller i en visning som är ovanlig. Många stora biltillverkare jobbar med självkörande modeller, men få har visat upp faktiska bilar.

-Volvo är ett av företagen som kommit längst, men det var Google som triggade igång den intensiva aktiviteten för två år sedan, säger Johan Wedlin, projektledare på forskningsinstitutet Viktoria med fokus på hållbar mobilitet.

Ta bort den mänskliga faktorn

Vilken tillverkare som blir först med en självkörande bil för en vanlig konsument är svårt att sia om. Tävlingen mellan märkena domineras av tystnad kring hur långt man egentligen kommit.

Enligt Wedlin kan man skönja två grupper: De traditionella biltillverkarna samt IT-bolagen.

-De är långt ifrån varandra, men de vill båda ta bort den mänskliga faktorn, säger Wedlin.

Bilmärkena jobbar mot en bil där föraren finns med, men kan släppa ratten och göra annat. Google, däremot, har utvecklat en bil som ska ha varken ratt eller bromspedal och vara helt självkörande.

-Du talar om var du ska, trycker på en knapp och så tar du dig dit.

Möter även kritik

IT-jätten har redan testkört sina bilar i vanlig trafik i flera amerikanska städer. Volvo har också testat sina bilar ute i stadstrafik, men i Europa är begränsningarna stora kring hur man kan använda självkörande bilar. Dagens lagstiftning tillåter inte att en bil saknar förare.

Men det finns också kritik mot de självkörande bilarna.

-Man säger att de skulle lösa en massa problem, att vi skulle få mer plats i städerna. Men det är ingen som vet om det blir så, det har inte gjorts några stora studier på det, säger Christer Ljungberg, vd på forskningsföretaget Trivector som arbetar med framtidens trafik.

-Och vad händer när bilen blir tvungen att välja mellan att köra in i en buss och skada sin förare eller att köra över en människa?

Moa Kärnstrand/TT

Kan bli en dyr affär

* 2017 ska Volvo testköra 100 självkörande bilar på Göteborgs gator i ett världsunikt projekt.

 * Experter menar att det 2020 kan finnas självkörande bilar för konsumenter.

 * Problem som tillverkare har att tampas med när det gäller självkörande bilar, förutom de rent tekniska, är den moraliska: Vem tar ansvar för olyckor? Den ekonomiska: Är konsumenter beredda att betala för denna dyra teknik? Och den som gäller geografisk positionering: Hur kan man få till ett gps-system som är tillräckligt precist för att bilen ska kunna navigera på ett säkert sätt?

 * Redan i dag finns det nivåer av självkörning hos bilar på marknaden: Bilar som parkerar åt föraren, som håller farten själva eller som bromsar vid för snäva avstånd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.