Trafikverket satsar på järnvägen

Publicerad

Trafikverket är en av landets mest kritiserade myndigheter just nu. Både vägar och järnvägar är i dåligt skick. I dag var verksledningen på plats i Luleå.

Att tågen inte klarar kylan kan Trafikverket förstås inte lastas för men däremot för standarden på järnvägarna. I slutet av förra veckan tvingades man sänka hastigheten mellan Boden och Bastuträsk för att rälsen är för dålig. Trafikverkets ledning konstaterar att det är decennier av dåligt underhåll som man nu ser följderna av.

– Det är en kombination av ökad trafik med tyngre tåg och en lång tids eftersatt underhåll som vi får lida för nu, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

Tågtrafiken i Norrbotten

Ödets ironi

Enligt planen ska spåret bytas 2016 men man hoppas kunna göra det redan under det här året.

Men innan det skett måste man skärpa inspektionerna och en ödets ironi är att man tvingas göra det till fots.

Ultraljudståget som man normalt använder klarar inte heller kylan.

– Det har vi redan gjort en gång, säger Gunnar Malm.

E10 vår vänta

Även vägstandarden har ju fått skarp kritik – framförallt på E10. Men E10 finns i åtgärdsplanen först från 2020 – och då bara de allra sämsta delarna.

– Vi har de pengar vi har och allt måste vägas mot behoven på andra håll i landet, säger Gunnar Malm. Vi hoppas kunna tidigarelägga det något men det är regeringen som bestämmer.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågtrafiken i Norrbotten

Mer i ämnet