– Jag tycker att de ska bygga den annars blir det mycket skitigare i byn och farligare för ungarna att gå ut, säger Eivor Johansen.
– Det skulle vara hemskt om de byggde den. Då blir det dött, det blir en sovby, säger Elsa Vingbäck.
Två röster. Två åsikter. Så har det varit ända sedan frågan utanför Vittangi om en förbifart väcktes med anledning av Northlands tunga malmtransporter.
Framtiden oviss
Nu har malmtransporterna tystnat och det har de flesta av Trafikverkets entreprenadmaskiner också gjort.
Byggena utanför Vittangi och Masugnsbyn har kommit en bra bit, men om de kommer att fullföljas det står skrivet i stjärnorna. Eller kanske i framtida malmpriser.
– Vi stoppar arbetena tills vidare och följer den utveckling som är med anledning av gruvdriften i Kaunisvaara. Då får vi också se vad det slutgiltiga beslutet blir, säger Arnold Vonkavaara, regionchef för Trafikverket.
Avvaktar
Han säger att det är för tidigt att svara på ifall områdena där man har hunnit avverka och schakta för förbifarterna kommer att återställas om gruvan inte ser ut att kunna öppna inom överskådlig tid.
– Vi ska inte föregå något och ta några beslut förrän vi vet utfallet med gruvverksamheten, säger han.