Fritt fram för telefonförsäljare

Uppdaterad
Publicerad

En ny dom i Marknadsdomstolen ger säljare rätt att ringa samtal till privatpersoners mobiltelefoner. Tidigare god sed att inte ringa säljsamtal till privata mobiltelefoner gäller inte längre, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Extra utsatta är äldre personer och konsumenter med funktionsnedsättning. Det kan vara något så vanligt som att man hör illa som ställer till med problem när man får en säljare i luren. I drygt åtta procent av anmälningarna till Konsumentverket har försäljning skett till en person med någon form av funktionsnedsättning.

Nyanlända extra utsatta

En annan utsatt grupp kan vara konsumenter som är relativt nya i Sverige och inte har hunnit lära sig svenska så bra än. Bristande språkkunskaper kan leda till missförstånd mellan säljare och köpare.

– Vi ser att många konsumenter far illa av säljsamtal i telefonen och därför anser vi att det är olyckligt att inte heller mobiltelefonerna är fredade längre. Den nya domen ökar betydelsen av att man nixar sin mobiltelefon om man inte vill bli kontaktad av säljare, säger Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör.

Konsumentverket uppger att 96 procent av konsumenterna inte vill bli uppringda av säljare i telefonen från företag där man inte redan är kund. 60 procent tycker att det är lätt att bli lurad eller vilseledd av telefonförsäljare.

Bakgrund:

Länge har det varit otillåtet att ringa säljsamtal till mobiltelefoner, om det inte är till personer som tackat ja till det. Det har reglerats bland annat genom telemarketingbranschens egna etiska riktlinjer. Branschorganisationerna Kontakta och Swedma genomförde i februari 2014 ändringar i sina etiska riktlinjer, vilket skulle göra det tillåtet att börja med telefonförsäljning även till mobiltelefoner.

Konsumentombudsmannen, KO, ansåg däremot att det sedan flera år tillbaka är god marknadsföringssed att inte ringa säljsamtal till mobiltelefoner och att det inte är något man kan förändra över en natt.

KO stämde därför Energibolaget i Marknadsdomstolen, MD, och krävde ett förbud för mot säljsamtal till mobiltelefoner om konsumenten inte samtyckt till det i förväg eller det finns ett kundförhållande mellan parterna.

Syftet var att få fram en vägledande dom som slår fast att god marknadsföringssed gäller, oberoende av om vissa aktörer i branschen ändrar i sina riktlinjer. MD valde dock en annan tolkning av lagen och dömde till Energibolagets fördel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.