Kunskap kan ändra strukturer

Uppdaterad
Publicerad

”Det handlar mycket om att lärare tycker att det är jobbigt att hantera situationen”

Greta Rova Lindberg har arbetat inom skolvärlden i hela sitt liv. I dag arbetar hon som utbildningsledare och forskarstudent på LTU. För tre år sedan började hon att arbeta med sin avhandling som tar upp ledarskapets betydelse för att skapa en trygg skolmiljö utan kränkningar (mobbning), diskriminering och trakasserier.

Skiftande kvalité

Under åren har hon gjort ett flertal djupintervjuer med rektorer i Luleå. Hon har även gått igenom skolors planer mot diskriminering och likabehandling.

#mobbning

– Det finns en skiftande kvalité på skolornas kartläggning och planer. En del skolor gör en enklare kartläggning, medan andra gör en betydligt djupare och mer genomarbetad och kommer fram till saker som är viktiga för det fortsatta arbetet med att förebygga nya kränkningar. Till exempel var på skolgården det kan förekomma mobbning.

”Brydde sig inte”

Greta Rova Lindberg menar att en viktig del i att stoppa kränkande behandlingar, diskriminering och trakasserier är att till exempel utbilda lärarstudenterna.

– I lärarutbildningen i Luleå har vi två kurser som tar upp såna här frågeställningar. Jag tycker att vi ger studenterna en bra grund. Men det kan alltid bli bättre. Lärarna måste ha kunskap så att de kan ta på sig rätt glasögon och vara uppmärksam på vad som händer under elevernas skoldag. De måste ha stora ögon och öron och se situationerna. När jag pratar med elever som blivit utsatta är det inte ovanligt att de säger att ingen lärare såg vad som pågick. Eller att lärarna såg vad som pågick men brydde sig inte. Det handlar mycket om att lärare tycker att det är jobbigt att hantera situationen. Eller att de väljer att titta bort, säger Greta Rova Lindberg.

Upprepat arbete

Det viktigaste, enligt Rova Lindberg, är att arbeta systematiskt och kontinuerligt.

– Man måste tänka på det här varje dag. Det är faktiskt en skyldighet att skapa en trygg miljö för eleverna. Det står i lagen och är en grundprincip i skollagstiftningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#mobbning

Mer i ämnet