Foto: Jesper Mattsson/SVT

Dålig tillsyn på äventyrsbad

Uppdaterad
Publicerad

Var tionde dödsolycka bland badande barn sker i äventyrsbad. Nu vill Konsumentverket öka säkerheten och skärpa riskmedvetenheten hos både anläggningar och föräldrar.

– Vi har exempel där personal varje dag får säga till föräldrar när barnen badar på egen hand. Det är den bristande uppsikten som är det stora problemet, säger Maria Lindstedt, utredare vid Konsumentverket.

Nyligen väcktes åtal mot en mamma vars femåriga dotter drunknade i ett badhus i Västmanland. Enligt åklagaren har mamman brustit i uppsikt och hon åtalas för vållande till annans död.

– Det finns ett antal liknande rättsfall sedan tidigare och man kan inte enbart lasta baden när sådana här saker händer, säger Maria Lindstedt.

Mathias Hagberg, vd för Vattenpalatset i Lerum utanför Göteborg, har fler exempel.

– Vi har fall där vi fått avvisa föräldrar eftersom vi inte kan garantera deras barns säkerhet. Bristande föräldratillsyn tar också mycket kraft och energi från personalen som de behövt lägga på annat håll, säger han.

”Omogen bransch”

Enligt Konsumentverket medför det ökade antalet äventyrsbad också att skadorna och tillbuden blir allt fler. Under året har ett 30-tal äventyrs- och upplevelsebad kontrollerats. Tillsynen gjordes utifrån den vägledning som Konsumentverket tagit fram.

– En av de erfarenheter vi dragit är att det till viss del är en omogen bransch. Några är exempelvis osäkra på hur de ska göra riktiga riskanalyser. En del saknar bra underlag kring var tillbuden inträffar. Man förstår inte att olycksfallsrapporter är en viktig del av riskanalysen, säger Maria Lindstedt.

– Men samtidigt ser vi också att personalen till största delen har en bra kompetens och är medvetna om riskerna.

Delat ansvar

Omkring 1 500 barn får varje år uppsöka akuten efter olyckor i badhus och vattenland. Vattenrutschkanor som slutar i en bassäng med strömmande vatten och vågmaskiner är upplevelser där personal och föräldrar måste vara extra vaksamma, menar Konsumentverket.

I broschyren med parollen ”Ett budskap som inte får drunkna” – som ska översättas till tio språk – poängterar Konsumentverket det stora ansvar som finns både hos anläggningens personal och de som besöker badet.

– Det finns kulturella skillnader bland vuxna som besöker baden med sina barn som vi måste medvetandegöra. Många nyanlända är vana att man delar på ansvaret att hålla koll på barnen om en förälder exempelvis skulle behöva gå på toaletten. En enkätundersökning som vi genomfört visar att de allra flesta föräldrar endast har uppsikt över sina egna barn, inte andras, säger Maria Lindstedt.

Konsumentverket kommer att presentera sin utvärdering i samband med temadagar i början av december dit samtliga anläggningar i landet ska bjudas in.

– Tanken är att vi ska diskutera de kontroller som gjorts, lära av varandra och ta fram gemensamma riktlinjer, säger Lindstedt.

Drunkningsolyckor bland barn 0-18 år

2007: 5

2008: 5

2009: 8

2010: 12

2011: 9

2012: 7

2013: 7

2014: 5

2015: 11 + 2 som utreds (t o m september)

Källa: Livräddningssällskapet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.