Faran för mc:n lurar i kurvan

Publicerad

Med sommarvärmen kommer motorcyklarna fram. Men pass upp – i kurvorna kan gruset ligga och lura, som en dödfälla för rostiga mc-förare.

Nu när motorcyklarna kommer ut på vägarna igen efter vinterdvalan så kan det behövas lite extra träning för förarna, tycker Jesper Christensen, generalsekreterare för organisationen Sveriges motorcyklister.

– Huvudparten av singelolyckorna inträffar i kurvor, och det finns förstås en mängd anledningar till det. Men det som alltid gäller är att anpassa hastigheten och att se till att man har kompetens att behärska sin motorcykel, säger han.

Det inträffar en hel del olyckor så här års. Nu under helgen har exempelvis mc-olyckor rapporterats i Karlskrona, Motala och Landskrona.

– Kvaliteten på vägnätet är inte imponerande. Det ligger ofta grus på vägarna så här års, både efter vintern och efter vägreparationer. När mc:n kör på grus som ligger ovanpå asfalt så förloras fästet, säger Jesper Christensen.

Fast olyckorna går inte enbart att skylla på väghållningen. Förarna kan också vara rostiga efter vintern, och det kan vara bra att borsta upp kunskaperna igen.

– Fortbildning är väldigt viktig! Jag har haft kurser för mc-förare hela helgen.

Fakta: Mc-olyckor

Varje år inträffar mellan 30 och 50 dödsolyckor med motorcykel. Förra året dog 31 personer i mc-olyckor. Hälften av olyckorna är kollisioner med andra motorfordon.

Våren betraktas som en extra farlig period för motortrafikanter på två hjul. Grus finns fortfarande kvar på många vägar, andra trafikanter är ovana vid sällskapet av motorcyklister och mc-förarna kan vara lite rostiga efter att inte ha kört sedan den föregående säsongen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.