Forskaren om mobbningsläget i Örebro

Uppdaterad
Publicerad

För den som mobbas kan ett starkt stöd från en lärare fungera som en buffert och göra att eleven mår mindre dåligt. Men den som en gång utsatts mår sämre än de som aldrig drabbats, visar forskning vid Örebro universitet.

Karin Hellfeldt är forskare vid Örebro universitet och har under de senaste åren tittat på mobbningsläget i skolor runt om i Örebro. Enligt henne är bra lärarkontakt centralt för att få barn och ungdomar att må bra i skolan.

 – Det är jätteviktigt att jobba relationsbyggande mellan elever och lärare, säger hon.

#mobbning

Vidare berättar Karin Hellfelt att de elever som uppnått högre nivåer av lärarstöd när de mobbats mår bättre, än de elever som saknat lärarstöd.

Följt 4000 elever

I sin forskning har Karin Hellfeldt följt 4000 elever på Örebro kommuns grundskolor i årskurs 4 till 9. Av dem uppger cirka sju procent att de varit med om mobbing under det senaste läsåret. Främst sker mobbingen periodvis, men för 1,5 procent av eleverna, motsvarande två normalstora klasser, är mobbingen av mer permanent slag.

– Det handlar inte bara om att förebygga och åtgärda, vilket såklart är det viktiga för att ingen ska drabbas, men det handlar också om att tänka på vad som händer när ett barn kommer ur det här. Hur följer vi upp och hur hjälper vi dem, säger doktoranden Karin Hellfeldt vid Örebro universitet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#mobbning

Mer i ämnet