”Falluckor” – nytt farthinder

Uppdaterad
Publicerad

De kallas i folkmun för ”falluckor” och deras syfte är att sätta stopp för fortkörare. Det är ett Linköpingsföretag som har utvecklat det dynamiska farthindret som känner av om du kör för fort.

Erika Andersson har precis passerat över ett av de nya farthindren med sin bil och hon reagerade på de nya skyltarna som satts upp innan de nya hindren i vägen.

– Jag tänkte direkt att jag måste sänka hastigheten, för annars åker bilen ner i ett hål, och det är ju inte bra, säger Erika Andersson.

Rörliga farthinder

Poängen är inte att få alla att köra långsamt utan det är att få alla att hålla rätt hastighet. Så uttrycker sig företaget bakom idén till det flexibla och dynamiska farthindret. Sedan fem år tillbaka har en test-modul installerats på Rydsvägen i Linköping.

– Man mäter fordonet med en radar. Om du kommer fram emot det här farthindret och kör för fort, så sänks luckan ner i gatan och skapar ett gupp, säger Marcus Raninger på företaget Edeva i Linköping.

Bra resultat på Öresundsbron

På Öresundsbron körde runt 17.000 bilar i månaden för fort genom betalstationerna. Men efter man installerade de flexibla farthindren där, så har den siffran sjunkit till runt 1.300 fortkörningar. Men det är inte bara fartdårarna man har lyckas fånga upp. Det finns också miljömässiga vinster.

– Du får ju också ett bättre flöde i trafiken. Man får inte de här inbromsningarna och accelerationerna som du får vid ett vanligt fartgupp. Det minimerar också bullret och utsläppet av partiklar, så det är definitivt en miljövinst, säger Marcus Raninger.

Fler farthinder i Linköping

Runt 40.000 kronor per år kostar varje installationsplats i drift och underhåll. Trots det så har Linköpings kommun valt att satsa vidare på farthindren. För på Djurgårdsgatan och på Västra vägen, sätts om ett par veckor fyra nya farthinder i drift.

– Det kan ju tyckas dyrt i och för sig, men samtidigt är ju inte de fasta guppen gratis de heller. De är något billigare att bygga, men du har ju även där ett underhåll, och när du efter ett par år ska reparera dem så måste du kanske stänga av gatorna under en eller två veckor, säger Lars Norr som är projektledare i infrastruktur inom Linköpings kommun.

Intresset växer

Uppsala, Stockholm och Malmö är exempel på andra kommuner som har visat intresse för det dynamiska farthindret. Och nu vill även Norrköping titta närmare på den här lösningen.

– Vi tycker absolut att det är en intressant idé. Vi ska på ett studiebesök till Linköping under hösten för att titta lite närmare på hur de faktiskt fungerar. Men sen måste vi utvärdera kostnadsmässigt och lämpliga ställen att ha dem på, säger trafikplanerare My Vantell på Norrköpings kommun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.