Idag besökte landshövding Elisabeth Nilsson skolan, för att få en bild av hur mottagandet av nyanlända elever fungerar i praktiken. Nyanlända har tagits emot på Skäggetorpsskolan under många år, men de senaste två åren har det skett en ökning. Idag är cirka 100 av skolans 360 elever nyanlända, vilket man räknas som i upp till fyra år.
– Den största utmaningen är elevernas olikheter. De har väldigt olika bakgrund och förkunskaper, säger rektor Kajsa Andersson.
Satsar hårt på svenskan
På skolan är 97 procent av eleverna flerspråkiga eller har ett annat modersmål än svenska och det betyder att skolan satsar mycket på svenskundervisning. Med lång erfarenhet och högre personaltäthet, bland annat nya modersmålslärare och processtödjare, har man hittat arbetssätt som fungerar.
– A och O är att eleven känner motivation. Det innebär att alla lärare, oavsett ämne, måste arbeta som språklärare på ett eller annat sätt, säger Ewa Bäckelid som är förstelärare i svenska.
Vad tänker du om att Skäggetorpsskolan tar ett större ansvar i mottagandet av nyanlända än andra skolor?
– Många skolor tar ansvar nu och det är positivt. Men det är svårt för dem. Vi har i många år upparbetat kompetens kring nyanlända och svenska som andraspråk, men det har man inte på alla skolor. Dessutom är det svårt att rekrytera personal med rätt kompetens, säger Kajsa Andersson.