Flygplatsens framtid hotad

Uppdaterad
Publicerad

Efter beskedet igår om att den sista reguljära flyglinjen till Norrköping läggs ner, så har debatten om flygplatsens existens återigen blossat upp.

Flyglinjen Helsingfors-Norrköping läggs ned i slutet av oktober, då finns det inte längre nån reguljär trafik kvar på flygplatsen.

– Utan reguljärtrafik finns det ingen anledning att ha kvar den. Vi subventionerar flyget med 25 miljoner kronor per år bara i driftkostnader och det tycker vi skulle kunna gå till något annat, säger Peter Butros, ordförande i Vänsterpartiet i Norrköping.´

Frågan om Norrköpings flygplats har debatterats flitigt sedan kommunen tog över verksamheten 2006. Senast i måndags var Vänsterpartiets motion om att sluta subventionera flygplatsen uppe i Kommunfullmäktige för debatt och föll.

Stjernkvist vill fortsätta satsa

Under fredagen kallade kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) till presskonferens där man tydliggjorde att man fortfarande vill satsa på flygplatsen.

– Vi är uthålliga och har förståelse för att det går upp och ner, säger han.

Samtidigt uttrycker man vikten av att reguljärtrafiken är viktig för näringslivet och intensifierar jakten på nya reguljära linjer.

– Vi vill hitta ett stabilt och bra flygbolag som har ett samarbete med något av de riktigt stora flygbolagen. Och det gäller att hitta en bra flygplats som är attraktiv för näringslivet del, en plats i centrala Europa där man kan komma vidare till andra delar av Europa och världen, säger Göran Färm (S), ordförande Norrköping Airport AB.

Vad händer om ni inte lyckas?

– Då har vi en ny bild och då får vi ta en ny ställning till det då, säger Reidar Svedahl (FP), kommunalråd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.