Flyglinjen Helsingfors-Norrköping läggs ned i slutet av oktober, då finns det inte längre nån reguljär trafik kvar på flygplatsen.
– Utan reguljärtrafik finns det ingen anledning att ha kvar den. Vi subventionerar flyget med 25 miljoner kronor per år bara i driftkostnader och det tycker vi skulle kunna gå till något annat, säger Peter Butros, ordförande i Vänsterpartiet i Norrköping.´
Frågan om Norrköpings flygplats har debatterats flitigt sedan kommunen tog över verksamheten 2006. Senast i måndags var Vänsterpartiets motion om att sluta subventionera flygplatsen uppe i Kommunfullmäktige för debatt och föll.
Stjernkvist vill fortsätta satsa
Under fredagen kallade kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) till presskonferens där man tydliggjorde att man fortfarande vill satsa på flygplatsen.
– Vi är uthålliga och har förståelse för att det går upp och ner, säger han.
Samtidigt uttrycker man vikten av att reguljärtrafiken är viktig för näringslivet och intensifierar jakten på nya reguljära linjer.
– Vi vill hitta ett stabilt och bra flygbolag som har ett samarbete med något av de riktigt stora flygbolagen. Och det gäller att hitta en bra flygplats som är attraktiv för näringslivet del, en plats i centrala Europa där man kan komma vidare till andra delar av Europa och världen, säger Göran Färm (S), ordförande Norrköping Airport AB.
Vad händer om ni inte lyckas?
– Då har vi en ny bild och då får vi ta en ny ställning till det då, säger Reidar Svedahl (FP), kommunalråd.