Många sträckor längs E22 är i dåligt skick, samtidigt som trafikljus och 30-sträckor hejdar effektiv pendling och transport, menar kommissionen. Samtidigt som man rustar upp vägen så borde vägen göras om till elväg med luftburna kontaktledningar, föreslår man i sin slutrapport.
Fyra körfält och 110 km/h
– Visionen för den nya vägen är att den ska bli Sveriges mest hållbara väg med fyra körfält längs hela vägsträckan och en hastighet på 110 km/h. Vi har räknat på möjligheten till eldrift för godstransporter och personbilar med förnybar energi vilket skulle sänka koldioxidutsläppen till nära noll, säger Åsa Hansson, ansvarig för infrastrukturfrågor på KPMG, i ett uttalande.
Europas första eldrivna trafikled tas i bruk nästa år, då en två kilometer lång elvägsträcka längs E16 invigs. Infrastrukturkommissionen föreslår att samma satsning görs på E22:s 53 mil långa vägsträcka mellan Norrköping och Trelleborg.
Näringslivets projekt
Initiativtagare till Infrastrukturkommissionen är flera näringslivsaktörer som finansierat projektet.
Kommissionen har haft uppdraget att:
”Utreda och peka på möjliga vägar och modeller för att effektivisera och öka omfattningen av infrastrukturinvesteringar.”