Sandviken kan få en 20-30 km lång elväg. Foto: Siemens

Förslaget: Gör E22 till EL22

Uppdaterad
Publicerad

Infrastrukturkommissionen föreslår att E22 rustas upp och blir en elväg.

Många sträckor längs E22 är i dåligt skick, samtidigt som trafikljus och 30-sträckor hejdar effektiv pendling och transport, menar kommissionen. Samtidigt som man rustar upp vägen så borde vägen göras om till elväg med luftburna kontaktledningar, föreslår man i sin slutrapport.

Fyra körfält och 110 km/h

– Visionen för den nya vägen är att den ska bli Sveriges mest hållbara väg med fyra körfält längs hela vägsträckan och en hastighet på 110 km/h. Vi har räknat på möjligheten till eldrift för godstransporter och personbilar med förnybar energi vilket skulle sänka koldioxidutsläppen till nära noll, säger Åsa Hansson, ansvarig för infrastrukturfrågor på KPMG, i ett uttalande.

Europas första eldrivna trafikled tas i bruk nästa år, då en två kilometer lång elvägsträcka längs E16 invigs. Infrastrukturkommissionen föreslår att samma satsning görs på E22:s 53 mil långa vägsträcka mellan Norrköping och Trelleborg.

Näringslivets projekt

Initiativtagare till Infrastrukturkommissionen är flera näringslivsaktörer som finansierat projektet.

Kommissionen har haft uppdraget att:

”Utreda och peka på möjliga vägar och modeller för att effektivisera och öka omfattningen av infrastrukturinvesteringar.”

Infrastrukturkommissionen

Infrastrukturkommissionen är finansierat och initierat av MTR, NCC, PEAB, Ramböll, Skanska, Veidekke, KPMG och WSP.

Kommissionens ledamöter:

  • Björn Hasselgren, ordförande, teknologie doktor KTH
  • Stefan Attefall, tidigare bostadsminister (KD)
  • Pia Kinhult, tidigare regionråd (M)
  • Allan Larsson, tidigare finansminister (S)
  • Maria Wetterstrand, tidigare språkrör (MP)

Läs mer om Infrastrukturkommissionens alla förslag här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.