Hans forskarkarriär är ett misslyckande. Driven till desperationens rand tar sig Victor Frankenstein an ett nytt forskningsprojekt som får fasansfulla konsekvenser.
När Mary Shelley's klassiska saga om Frankenstein får nytt liv är det i form av en rock'n'roll -saga, där monstret inte ser ut så som vi är vana att se det.
– Han är inte ihopsatt av likdelar utan han är klonad och är en perfekt människa i alla avseenden utom ett. Det är att det går inte att återskapa en människas själ. Och det gör honom till ett mycket otäckare monster än Mary Shelleys, säger regissör Thereza Andersson.
Vår egna tolkning
Thereza Andersson beskriver Östgötateaterns version av Frankenstein som en hybrid mellan Mary Shelley's klassiker och Faust.
– Originalet handlar mycket om utanförskap och det gör inte vår version. Den fokuserar mer på männsikans självupptagenhet och vem man vill vara.
Moneybrother som djävul
Föreställningen är en rockmusikal som är skriven av Kasper Hoff och Kenneth Thordal. Den hade urpremiär i Danmark för två år sedan. Publiken vägleds av den fallne ängeln, djävulen, spelad av Anders Wendin, mera känd som musiker under artistnamnet Moneybrother.
Driven av sin ensamhet och bitterhet efter att ha förvisats från himlen, styr djävulen människorna på scenen att göra ödesdigra val.
– Han är helt ensam. Alla andra är skapade av Gud, medan han är helt själv. Den sorgen har jag försökt att göra min djävul av, säger Anders Wendin.
Skådespelarrollen är en ny erfarenhet
Wendin har tidigare arbetat som producent för Riksteatern och har lång erfarenhet av att stå på scenen i egenskap av musiker. Men att axla rollen som skådespelare är nytt för honom.
– Mitt artistskap handlar i vanliga fall om att gå in i mig själv och hitta mina egna känslor. Här ska jag gå in i en annan karaktär och det är en stor skillnad, säger han.
Musikalen har premiär i Norrköping på Lördag den 5:e september.