Halkvarning på E4:an för motorcyklister

Uppdaterad
Publicerad

När asfalten i vägarna fräschas upp blir blandningen lätt fel och vägen blir då ishal. Ett allt vanligare problem menar Sveriges Motorcyklister i Östergötland.

På vägsträckan mellan Ödeshög och Vida Vättern längs E4:an har Trafikverket använt sig av en metod de kallar ”remixing” – som innebär att ett lager av beläggningen fräschas upp och sedan tillsätts nytt bindemedel. En metod som Sveriges Motorcyklister (SMC) anser vara bristfällig.

– Helt klart är att materialet inte fungerar för det här har blivit sämre under åren som gått. Det är som att du kör med odubbat under vintern på is, du får ingen vidhäftning, säger Annica Åkerström-Olofsson, vice ordförande SMC Östergötland.

”Olustigt och allvarligt”

Att få blandningen rätt kan vara komplicerat och blir det fel kan underlaget bli halt. Men Trafikverket anser ändå att metoden fungerar bra i de flesta fallen.

– Vår erfarenhet är att det här inte är något vanligt fel men det är lika olustigt och allvarligt när det inträffar, säger Jan-Erik Lundmark från Trafikverket.

Blir vanligare

SMC menar istället att halkproblemet har blivit vanligare under senare år.

– Tyvärr så lyssnar inte Trafikverket på oss inom SMC som drivit den här frågan i flera flera år att det är livsfarligt för motorcyklister, säger Annica Åkerström-Olofsson.

– Att det här är något som skulle ha accelererat är inget som vi har märkt, säger Jan-Erik Lundmark.

På de sträckor som halka efter provtagning upptäcks tänker Trafikverket vidta åtgärder.

– Vi ska välta in ett stenmaterial i ytan för att få upp friktionen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.