Det är lagom till sitt 40-årsjubileum som Linköpings universitet nu byter utseende på sin grafiska profil.
– Under våra första 40 år har vårt visuella uttryck blivit alltmer spretigt och vi har lappat och lagat vår grafiska profil så mycket att vi helt enkelt var tvungna att lägga den åt sidan och tänka nytt. Vår förkortning LiU används i många sammanhang, av oss själva, studenter och press, så vi tog det som utgångspunkt för den nya profilen, säger kommunikationsdirektör Mariethe Larsson i ett uttalande på universitets webb.
Gradvis kommer man att fasa ut sitt tryckt material och skyltar med den gamla profilen och logotypen på. Men de digitala kanalerna fick sitt nya utseende direkt.
Facebooksida samlar motståndet
Och det var på nätet som reaktionerna på den nya profilen från bland annat nya och gamla studenter snabbt ökade i styrka.
Innan lunch hade Facebooksidan Vi som vill ha tillbaka LiUs gamla logga drygt 1800 gillare och tillströmningen var stark.
I en kommentar till den här artikeln på vår Facebooksida skriver studenten Elin Lager:
”Det handlar inte bara om utseende utan att skolan lagt 2,5 miljoner på detta. Samtidigt har de stängt ett av biblioteken och andelen lärarledda timmar är på många utbildningar extremt lågt och försvarar detta med att det inte finns utrymme i budgeten. Beslutet om loggan har dessutom fattats helt över huvudet på studenter. Enligt Liu har kårerna var delaktiga i processen, men detta har inte meddelats studenterna via t.ex sektioner eller kårfullmäktige. Det är det som är det stora problemet.”
Joel Arbring är också kritisk:
”Den ger inte det institutionella intrycket ett universitet med ambitioner borde vilja ge.”
Kritik på Twitter
På Twitter kan man läsa följande tweets:
”Vafan @liu_universitet, ni är ingen folkhögskola. Skärpning!”
”#LiU vad hände här? Varför denna nya logo och rebranding? :-/ liu.se/?l=sv Glad att jag har den gamla på mitt examensbevis.”
”Testade loggan på några medarbetare. De hade svårt att uppfatta vad som stod. Trouble?”
”Seriöst @liu_universitet, vi hade ju redan en asbra logo! Studieplatser kunde man exempelvis spenderat pengarna på istället!”