Med egen personal på arbetsförmedlingskontoren som ersätter lotsarna, vill man öka kvalitén och minska risken för kriminalitet när man hjälper nyanlända arbetssökande med etableringsarbetet.
– Nu när vi har en ersättning på plats för Lotstjänsten, känner vi oss trygga med att vi ska kunna ge ett bra stöd till de enskilda individerna, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör, Arbetsförmedlingen i ett pressmeddelande.
Har redan provats
Arbetsförmedlingen har på ett antal pilotkontor under en längre tid utvecklat en ny yrkesroll, som ska hjälpa arbetssökande som har en etableringsplan. Erfarenheterna har varit mycket goda, inte minst därför att denna personal har samma språk- och kulturkompetens som de arbetssökande.
– Samtidigt som vi bemannar med egen personal planerar vi att utöka antalet platser inom folkhögskolesatsningen samt öppna upp tjänsten Stöd och matchning även för deltagare inom etableringsuppdraget, säger Mikael Sjöberg.
Ersätter lotsarna
På så sätt ersätts de uppgifter som låg på lotsarna fullt ut, menar han. Den arbetssökande får möjlighet till socialt stöd som kan röra boendesituationen, behov av hälso- och sjukvård, eller familjesituation, får kontakter och nätverk mot arbetslivet och orientering om det svenska arbetslivets allmänna villkor och krav.
Tillfällig lösning
Den här utformningen av ersättning till lotstjänst är en tillfällig lösning tills regeringen återkommer i frågan om vad som ska ingå i uppdraget kring etablering.